Skip to content
 
 
 
 
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE
2022-03-05Rusza wyczekiwana od lat budowa węzła Grunwaldzka 2021-02-27Poznań z wysokimi ratingami międzynarodowych agencji 2021-05-27Poznań modernizuje żłobki. Wkrótce prace w kolejnych placówkach 2023-10-10Zmiany na Umultowie: zakończono przebudowę dróg 2024-02-19Big Stary i meble dla Ikei: Bogdan Kaczmarek – jak zaczynał miliarder z Wielkopolski? 2025-03-11MTP tonie w stratach. 120 milionów na minusie i brak konkretów 2022-02-02Używany – bez ryzyka 2022-05-06Czy technologie i zdalna komunikacja wyparły stacjonarne formy imprez targowych? 2022-07-01Ostatnie dni na zgłoszenia do Programu Staży Studenckich w Urzędzie Miasta Poznania 2023-06-16iSpot otworzył pierwszy w Polsce salon Apple Premium Partner
  niedziela 20 lipca 2025
  • Blog
  • Forums
BiznesPoznan.pl
  • Home
  • News
    • All
    • Bez kategorii
    • Biznes
    • Dom i Ogród
    • Eco biznes
    • handel
    • Inwestycje
    • miasto i biznes
    • Moto biznes
    • Nieruchomości
    • Polska
    • pomysł na biznes
    • Praca
    • Prawo
    • technologia I Design
    • Turystyka
    • Wiadomości
    • Wideo "Sztuka Biznesu"

    Na Naramowicach trwają prace torowe i drogowe. Na jakim są etapie?

    2020-12-230

    Szpitale z Wielkopolski nie mają pieniędzy na ustawowe podwyżki dla pracowników

    2022-08-200

    Architectus civitatis nostrae: budowniczy naszego miasta. Ostatnie dni na zgłoszenia

    2022-07-240

    Od stycznia zmiany w segregacji odpadów: wkrótce nowy pojemnik na tekstylia

    2024-11-240
    Prev Next Showing 1 Of 473
  • kategorie
    • All
    • Bez kategorii
    • Biznes
    • Dom i Ogród
    • Eco biznes
    • handel
    • Inwestycje
    • miasto i biznes
    • Moto biznes
    • Nieruchomości
    • Polska
    • pomysł na biznes
    • Praca
    • Prawo
    • technologia I Design
    • Turystyka
    • Wiadomości
    • Wideo "Sztuka Biznesu"

    Kolejny odcinek ul. św. Marcin zostanie przebudowany. Jak będzie wyglądał?

    2021-05-190

    Tegoroczne święta mogą się okazać najskromniejsze od lat

    2022-12-230

    Hybrydowe Targi Pracy dla Osób z (Nie)pełnosprawnościami już 21 maja w Poznaniu!

    2025-05-190

    Wiadukt na Gołężyckiej prawie gotowy. Jak wygląda?

    2021-10-090

    W jakim kierunku się kształcić i na czym polega nauka zawodu – Arena Zawodów już jutro

    2022-04-050
    Prev Next Showing 1 Of 379
  • Video
  • polska i świat
    • Ciekawostki
    • Polska
    • Świat
    • Polityka
    • Sport
    • Biznes
    • Show-Biznes
BiznesPoznan.pl
BiznesPoznan.pl
  • Home
  • News
  • kategorie
  • Video
  • polska i świat
    • Ciekawostki
    • Polska
    • Świat
    • Polityka
    • Sport
    • Biznes
    • Show-Biznes
  • Blog
  • Forums
BiznesPoznan.pl
  Biznes  Jest szansa na powrót linii kolejowych do Śremu i Międzychodu
BiznesWiadomości

Jest szansa na powrót linii kolejowych do Śremu i Międzychodu

RedakcjaRedakcja—2020-12-260
FacebookTwitterPinterestLinkedInTumblrRedditVKWhatsAppEmail

Pod koniec listopada PKP PLK poinformowały, że do drugiego etapu programu Kolej Plus zakwalifikowano 79 z 96 zgłoszonych projektów. Łączna wartość inwestycji w skali kraju przekracza 30 mld zł, podczas gdy budżet programu wynosi 6,6 mld zł.

Do drugiego etapu zakwalifikowano wszystkie zgłoszone wielkopolskie projekty, czyli budowę nowej linii kolejowej Turek – Konin oraz rewitalizacje linii: nr 369 na odcinku Śrem – Czempiń, nr 360 na odcinku Gostyń – Kąkolewo, nr 368 Międzychód – Szamotuły oraz odnowienie ciągu komunikacyjnego na liniach nr 390 / 236 Czarnków – Rogoźno – Wągrowiec. Szacunkowa wartość realizacji pięciu wielkopolskich projektów przekracza 1,7 mld zł.

Odpowiedzialny za transport wicemarszałek województwa wielkopolskiego Wojciech Jankowiak ocenił w rozmowie z PAP, że ze względu na ograniczenia budżetu programu do jego ostatniego etapu zakwalifikowane zostaną maksymalnie dwie inwestycje z Wielkopolski.

„Najbardziej by nam zależało na połączeniu Czempiń-Śrem, bo ono jest w tej chwili najbardziej przygotowane koncepcyjnie. Co więcej, nie jest to aż tak duże przedsięwzięcie, natomiast bardzo istotne, bo Śrem jest dużym, ważnym ośrodkiem i należy się spodziewać, że na tej linii pociągi pasażerskie będą zdawały egzamin” – powiedział.

More stories

Jest szansa na powrót linii kolejowych do Śremu i Międzychodu

2020-12-26

Jako drugi z istotnych dla samorządu województwa projektów Jankowiak wymienił rewitalizację linii z Szamotuł do Międzychodu. „To również jest ośrodek, który jest dziś pozbawiany połączeń kolejowych, natomiast tradycje kolejowe zawsze tam były” – powiedział. Jak zaznaczył zainteresowanie potencjalnych pasażerów korzystaniem z tego połączenia zostało już wstępnie zbadane.

Jankowiak ocenił, że zakwalifikowany do drugiego etapu projekt budowy połączenia kolejowego pomiędzy Koninem a Turkiem nie ma szans na zakończenie zgodnie z harmonogramem programu Kolej Plus. „Tego się nie da zrealizować do roku 2027. Uwzględniając, że jest to inwestycja +w szczerym polu+, uzyskanie choćby wszelkich zezwoleń to są trzy lata” – zaznaczył.

„To jest jednak ogromne przedsięwzięcie – budowa linii od podstaw. Szacunki mówiące o koszcie około 600 mln zł moim zdaniem są nierealne. Na to i 1 mld zł nie wystarczy” – powiedział. Jak przypomniał jednocześnie, w razie zakwalifikowania projektu do realizacji samorządy stanęłyby przed „dużym wyzwaniem” sfinansowania 15 proc. kosztów inwestycji.

Jankowiak przyznał, że liczył, iż po selekcji liczba projektów zakwalifikowanych do drugiego etapu programu Kolej Plus będzie mniejsza. „Na wszystkie pięć projektów w tej chwili musimy przygotować stosowną dokumentację. To jest dość znaczący wydatek, bo na to trzeba zaangażować kilka milionów złotych i jak się potem okaże, że większość tych koncepcji będzie +materiałem na półkę+, to będzie przykre. Ale takie są reguły gry” – powiedział.

Dodał, że według wstępnej oceny kosztów przygotowanie dokumentacji jednej inwestycji to wydatek rzędu 1 mln zł. „Ale jak teraz okaże się, że w skali kraju ma być zrobionych około 70 takich projektów, to boję się, że ceny mogą poszybować” – ocenił Jankowiak.

Wicemarszałek podkreślił, że musi rozpocząć „intensywne rozmowy” z partnerami z powiatów i gmin zainteresowanych udziałem w projektach kolejowych. „Pewnie dominujący udział, będzie należał do samorządu województwa, natomiast liczę, że powiaty trochę się do tego dołożą” – przyznał.

18 grudnia PKP PLK poinformowały, że spośród zakwalifikowanych do drugiego etapu programu Kolej Plus projektów jeden został wycofany przez wnioskodawcę.

W drugim etapie programu samorządy mają 12 miesięcy na opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego. „Istotne będzie także przedłożenie dokumentu potwierdzającego zabezpieczenie finansowania minimum 15-proc. wartości inwestycji oraz deklaracji właściwego organizatora przewozów odnośnie uruchomienia i finansowania przewozów minimum czterech par pociągów przez 5 lat. Po tym etapie projekty będą podlegały ocenie wielokryterialnej, której wynikiem będzie utworzenie listy rankingowej projektów i kwalifikacja ich do realizacji w Programie Kolej Plus” – opisały PKP PLK.

Program Kolej Plus ma zapewnić m.in. połączenia do miast, które obecnie takiej komunikacji nie mają. Nowe szlaki kolejowe mają łączyć miejscowości powyżej 10 tys. mieszkańców z miastami wojewódzkimi. 85 proc. wartości planowanych inwestycji będzie finansowało państwo poprzez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe. Pozostałe 15 proc. kosztów inwestycji to wkład własny samorządów.

Wartość programu to około 6,6 mld zł z czego 5,6 mld zł to środki z budżetu państwa. Pozostały ok. 1 mld zł to pieniądze, które będą musiały wyłożyć samorządy. Program ma zostać zrealizowany do roku 2028.

międzychódśrem
FacebookTwitterPinterestLinkedInTumblrRedditVKWhatsAppEmail

Redakcja

40 proc. rocznej sprzedaży ryb przypada na okres przedświąteczny
Instytut Genetyki Człowieka PAN w Poznaniu uruchamia pierwszą polską diagnostykę różnicującą grypę i COVID-19
Related posts
  • Related posts
  • More from author
Biznes

Poznań Kontakt z ogólnopolskim wyróżnieniem za innowacyjny projekt z AI. Doceniono technologię wspierającą mieszkańców

2025-06-230
Biznes

Strażacy robią pompki, by ratować Anię. Trwa #ChallengeDlaAni – liczy się każda sekunda i każda złotówka!

2025-06-170
Biznes

100 lat tradycji, 100 odmian, jedno spojrzenie w przyszłość — jubileuszowy Dzień Pola PHR 2025

2025-06-130
Load more
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Read also
handel

Palety na jezdni, kłopoty w firmie – jakie konsekwencje grożą za źle zabezpieczony ładunek?

2025-07-180
Turystyka

Z Poznania prosto nad morze: udane wakacje w Factory Resort Wellness & SPA w Kołobrzegu

2025-07-170
handel

Lidl wybuduje sklep tylko na 6 dni. Później go zdemontują

2025-07-150
miasto i biznes

Bezpłatne warsztaty dla rodziców w CIR: jak wrócić na rynek pracy i zaplanować zawodową zmianę

2025-07-120
Praca

Praca sezonowa, a może stała? Tegoroczni maturzyści z Poznania mają w czym wybierać

2025-07-100
Nieruchomości

Kontrowersje wokół Kantoru Krzyżanowskiego: zabytek przysłonięty przez nową zabudowę

2025-07-060
Load more

Ostatnie wpisy

  • Palety na jezdni, kłopoty w firmie – jakie konsekwencje grożą za źle zabezpieczony ładunek?
  • Z Poznania prosto nad morze: udane wakacje w Factory Resort Wellness & SPA w Kołobrzegu
  • Lidl wybuduje sklep tylko na 6 dni. Później go zdemontują
  • Bezpłatne warsztaty dla rodziców w CIR: jak wrócić na rynek pracy i zaplanować zawodową zmianę
  • Praca sezonowa, a może stała? Tegoroczni maturzyści z Poznania mają w czym wybierać

Najnowsze komentarze

  1. Angelika W. - Czy Cegielski wykona 300 wagonów dla PKP?
  2. jobbing - Można już wchodzić do Parku Drwęskich po prawie 2 latach rewaloryzacji
  3. steepness - Ballie, nowy domowy robot z AI. Nowość od Samsung która zmieni świat?

    # TRENDING

    przebudowa-ulicybiznesbudowa-drogi-rowerowejmtpzkzlbudowa-drogitramwaj-na-naramowicepomoc-dla-przedsiebiorcowhej-poznanrozbudowa-szkolybudowa-chodnikanieruchomościzatrudnienieszkoly-w-poznaniuremont-szkolyprzebudowa-drogipolski-ladbudzet-miastampk-poznanmieszkania-komunalne
    © 2020, Powered By Grupa Mediów
    • About
    • Privacy
    • Contact