Skip to content
 
 
 
 
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE
2024-04-08Poznań-Ławica szykuje się do rozbudowy: Nowa era dla poznańskiego lotniska 2022-08-30Kolejna inwestycja „rozkopie” centrum. Miasto przypomina o celu przebudowy 2021-04-08„Przyjazne deklaracje” – Poznań uruchomił portal ułatwiający rozliczenie podatków 2021-05-11Proekologiczne instalacje na budynkach Uniwersytetu Przyrodniczego 2021-04-10Sześciu chętnych na przebudowę ulic Trzebiatowskiej i Tczewskiej 2022-03-05Od lat straszy swoim wyglądem. Kamienica przy ul. Knapowskiego odzyska dawny blask 2024-02-14Wystartowała kolejna, 21. edycja konkursu o tytuł „Poznańskiego Lidera Przedsiębiorczości”. 2021-06-22Niemal 4 na 10 pracowników fizycznych niezadowolonych z płacy 2021-01-13UAM będzie uczył języka polskiego studentów na Uniwersytecie Arystotelesa 2022-10-02Wielkopolska generuje 10% polskiego PKB
  poniedziałek 12 maja 2025
  • Blog
  • Forums
BiznesPoznan.pl
  • Home
  • News
    • All
    • Bez kategorii
    • Biznes
    • Dom i Ogród
    • Eco biznes
    • handel
    • Inwestycje
    • miasto i biznes
    • Moto biznes
    • Nieruchomości
    • Polska
    • pomysł na biznes
    • Praca
    • Prawo
    • technologia I Design
    • Turystyka
    • Wiadomości
    • Wideo "Sztuka Biznesu"

    Naramowice, Marcelin, Świerczewo, Szczepankowo – gdzie Poznań chce wybudować trasy tramwajowe?

    2021-01-120

    Wyrośnie nowe miejsce dla przyszłych piekarzy

    2023-08-080

    Centrum rozwoju technologii 5G w Poznaniu

    2022-06-010

    Szczepienia dla studentów i pracowników Uniwersytetu Medycznego rozpoczną się za kilka dni

    2021-01-080
    Prev Next Showing 1 Of 464
  • kategorie
    • All
    • Bez kategorii
    • Biznes
    • Dom i Ogród
    • Eco biznes
    • handel
    • Inwestycje
    • miasto i biznes
    • Moto biznes
    • Nieruchomości
    • Polska
    • pomysł na biznes
    • Praca
    • Prawo
    • technologia I Design
    • Turystyka
    • Wiadomości
    • Wideo "Sztuka Biznesu"

    Radni województwa wielkopolskiego zatwierdzili wykonanie budżetu na 2022 rok

    2023-05-290

    Kobietom trudniej awansować? Jedną z barier są… stereotypy

    2023-03-080

    Przelew BLIK trafił do kogoś innego: Co robić?

    2024-06-100

    Wojewoda przedstawiła aktualna sytuację Zakładów im. Hipolita Cegielskiego

    2024-05-230

    Ikony biznesu, ikony… sukcesu. Wyjątkowe spotkanie kobiet w biznesie

    2024-03-180
    Prev Next Showing 1 Of 371
  • Video
  • polska i świat
    • Ciekawostki
    • Polska
    • Świat
    • Polityka
    • Sport
    • Biznes
    • Show-Biznes
BiznesPoznan.pl
BiznesPoznan.pl
  • Home
  • News
  • kategorie
  • Video
  • polska i świat
    • Ciekawostki
    • Polska
    • Świat
    • Polityka
    • Sport
    • Biznes
    • Show-Biznes
  • Blog
  • Forums
BiznesPoznan.pl
  Biznes  W czasie pandemii wzrosła rola PR-u w biznesie
BiznesWiadomości

W czasie pandemii wzrosła rola PR-u w biznesie

RedakcjaRedakcja—2021-02-160
FacebookTwitterPinterestLinkedInTumblrRedditVKWhatsAppEmail

Istotną zmianą, która z nami pozostanie po pandemii, dotyczy roli public relations. To już nie jest tylko kanał komunikacji i promocji. Firmy i organizacje sięgnęły po tę dyscyplinę jako funkcję zarządzania, włączając ją w planowanie biznesowej komunikacji, a nie dołączając na kolejnym etapie tego procesu. To jest dobry trend, którego realizacja wiąże się z korzyściami dla biznesu

– Adam Jarosz, prezes Związku Firm Public Relations

Branża PR już od kilku lat coraz bardziej zyskuje na znaczeniu, przesuwając się w kierunku doradztwa strategicznego. Potwierdza to też najnowszy „World PR Report 2020–2021” przygotowany przez International Communications Consultancy Organisation (ICCO). Zdaniem 41 proc. ankietowanych CEO i dyrektorów agencji PR to właśnie doradztwo strategiczne będzie głównym motorem wzrostu branży w perspektywie nadchodzących pięciu lat. Kolejne pod względem liczby wskazań jest zarządzanie strategią korporacyjną – 35 proc. Eksperci prognozują, że coraz mniejszą rolę w branży będzie za to odgrywać obszar komunikacji marketingowej.

– Pandemia powiedziała „sprawdzam” w wielu aspektach funkcjonowania gospodarczego, biznesowego i społecznego, tak też było w naszej branży. Uważam jednak, że solidny serwis w PR opierający się na wartościach i profesjonalnym standardzie się obroni. Paradoksalnie można powiedzieć, że pandemia wpływa na profesjonalizację usług naszego sektora – przekonuje Adam Jarosz.

Eksperci twierdzą, że COVID-owy rok nauczył agencje PR dużej elastyczności w planowaniu – nie tylko w działaniach na rzecz klienta, lecz również własnych inicjatyw. Możliwe, że robienie planów z rocznym wyprzedzeniem odejdzie w zapomnienie, a zastąpi je planowanie bardziej krótkoterminowe – na pół roku lub kwartał do przodu.

To był rok bezprecedensowej zmiany, której branża PR doświadczała podwójnie – po pierwsze, sama jej podlegała, po drugie, jeszcze w niej towarzyszyła klientom, bo nie można mówić o profesjonalnym, efektywnym zarządzaniu zmianą bez komunikacji PR. Wydaje się, że zmiana będzie stałym elementem naszej rzeczywistości, w związku z tym bardziej racjonalne – zamiast pisania szeregu scenariuszy na różne przypadki – będzie po prostu jej doświadczanie, czerpanie z niej i wyciąganie wniosków do bieżącej i przyszłej działalności.

– mówi prezes Związku Firm PR
More stories

Kolejne wielkopolskie miasto stawia na kształcenie zawodowe i techniczne

2021-10-31

Przedłużenie obostrzeń – przedsiębiorcy rozważają kolejne zwolnienia. Możliwa fala bankructw

2021-01-12

Zdecydowana większość pracujących zrezygnowała z pracowniczych planów kapitałowych

2021-01-25

Prawie połowa Polaków prowadzi swój biznes lub myśli o jego założeniu

2020-12-30


W czasie pandemii PR okazał się być na wagę złota dla firm, które musiały komunikować swoim inwestorom, pracownikom i konsumentom m.in. o działaniach podejmowanych w związku z rozprzestrzenianiem się koronawirusa.

Jak podkreśla Adam Jarosz, branża PR jako jedna z pierwszych przystosowała się do nowych realiów i przeniosła pracę w tryb zdalny już na samym początku pandemii. Z tym jednak wciąż wiąże się wiele wyzwań.

– PR jest pracą na relacjach. Klienci oczekują tego, że my tę relację będziemy kultywować, a oni będą odnosić z niej korzyści. Kluczem do relacji jest bycie w łączności – mówi ekspert. – To dotyczy także pracowników. Wyzwaniem jest zadbanie o talenty. Praca w izolacji, na odległość niesie ze sobą również  negatywne konsekwencje, w związku z tym zadaniem menedżerów jest przyjrzeć się tym relacjom po to, aby utrzymać zmotywowane zespoły.

COVID-19 nie pozostał bez wpływu na kondycję branży. Badanie przeprowadzone przez Związek Firm PR w połowie ubiegłego roku pokazało, że co trzecią agencję PR dotknęły obniżki wynagrodzeń, a 39 proc. było zmuszonych ciąć zatrudnienie. Najdotkliwiej ucierpiały małe podmioty, zatrudniające do 20 osób. Prawie co piąta mała agencja podczas pierwszej fali pandemii (18 proc.) zanotowała aż 50-proc. spadek przychodów.

Także globalne badanie przeprowadzone przez ICCO pokazuje, że agencje PR odczuły wpływ koronawirusa w postaci odwołanych i opóźnionych kampanii (62 proc.), straty przychodów (46 proc.) czy opóźnionych płatności od klientów (38 proc.)

– Jeżeli chodzi o zmiany budżetów klientów w kontekście pandemii, sytuacja jest bardzo różnorodna, będziemy mogli pewnie o tym więcej powiedzieć za parę miesięcy. W perspektywie krótko- i średnioterminowej możemy mówić o pewnych spadkach – mówi prezes ZFPR. 

Po przejściowych trudnościach spowodowanych pandemią większość działających w Polsce agencji PR spodziewa się powrotu na ścieżkę wzrostu w I kwartale bądź w połowie tego roku.

– 2020 był rokiem niebywałej energii w środowisku PR-owym od pierwszego dnia pandemii – determinacja do realizacji nowych celów funkcjonowania i naszej pracy dla klientów. Tę energię pamiętam z początku swojej pracy zawodowej, z lat 90., choć wtedy przyczyny były inne – dodaje Adam Jarosz. – Ta energia znalazła też ujście w realizacjach projektów public relations, co odzwierciedla rekordowa liczba zgłoszeń do tegorocznej edycji konkursu Złote Spinacze.

Organizowany przez ZFPR konkurs Złote Spinacze – który odbył się w tym roku po raz 18. – nagradza najskuteczniejsze, najbardziej kreatywne i najlepiej przygotowane projekty i kampanie PR. W tym roku – spośród rekordowej jak dotąd liczby 394 zgłoszeń – jury przyznało 21 Złotych, 32 Srebrne oraz 26 Brązowych Spinaczy w 33 kategoriach konkursowych. Największym powodzeniem cieszyła się nowa kategoria – Covid-19 PR Response, utworzona w związku z globalną pandemią. Z okazji jubileuszu 20-lecia ZFPR w tym roku przyznana została również dodatkowa nagroda specjalna dla przełomowej kampanii PR, która znacząco wpłynęła na rozwój całej branży. Tytuł ten trafił do Hill+Knowlton Strategies, GSK, Polskiej Unii Onkologii oraz Fabryki Komunikacji Społecznej za projekt Ogólnopolski Program dla Młodzieży „Mam Haka na Raka”.

biznesprwizerunek-firmy
FacebookTwitterPinterestLinkedInTumblrRedditVKWhatsAppEmail

Redakcja

Pandemia zwiększyła poziom bezrobocia w Poznaniu
Spacer i obserwacja, jako… zaliczenie przedmiotu na WNPiD
Related posts
  • Related posts
  • More from author
Biznes

Firma należąca do Sebastiana Kulczyka będzie budować fabrykę AI o gigantycznej mocy obliczeniowej.

2025-05-050
Bez kategorii

Poznań zmienia energetykę! Biznes Jakuba Buszyńskiego z WindyOne.eu rewolucjonizuje polski rynek mikroelektrowni wiatrowych

2025-04-280
Biznes

Święta na oszczędnościach? Poznaniacy też zaciskają pasa. Alkohol pierwszy do cięcia

2025-04-140
Load more
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Read also
miasto i biznes

ZKZL wybuduje kolejny blok przy ul. Darzyborskiej

2025-05-060
Inwestycje

Colian łączy siły z Gubor Schokoladen – niecodzienna fuzja na rynku słodyczy 

2025-05-060
Biznes

Firma należąca do Sebastiana Kulczyka będzie budować fabrykę AI o gigantycznej mocy obliczeniowej.

2025-05-050
miasto i biznes

Poznańska afera urzędnicza uderza w gminne finanse i rynek nieruchomości. Milionowe straty, sprzyjanie deweloperom i pytania o przejrzystość procedur

2025-05-030
technologia I Design

Polacy otwarci na AI w telewizorach Samsung

2025-04-280
Bez kategorii

Poznań zmienia energetykę! Biznes Jakuba Buszyńskiego z WindyOne.eu rewolucjonizuje polski rynek mikroelektrowni wiatrowych

2025-04-280
Load more

Ostatnie wpisy

  • ZKZL wybuduje kolejny blok przy ul. Darzyborskiej
  • Colian łączy siły z Gubor Schokoladen – niecodzienna fuzja na rynku słodyczy 
  • Firma należąca do Sebastiana Kulczyka będzie budować fabrykę AI o gigantycznej mocy obliczeniowej.
  • Poznańska afera urzędnicza uderza w gminne finanse i rynek nieruchomości. Milionowe straty, sprzyjanie deweloperom i pytania o przejrzystość procedur
  • Polacy otwarci na AI w telewizorach Samsung

Najnowsze komentarze

  1. Angelika W. - Czy Cegielski wykona 300 wagonów dla PKP?
  2. jobbing - Można już wchodzić do Parku Drwęskich po prawie 2 latach rewaloryzacji
  3. steepness - Ballie, nowy domowy robot z AI. Nowość od Samsung która zmieni świat?

    # TRENDING

    przebudowa-ulicybiznesbudowa-drogi-rowerowejmtpzkzlbudowa-drogitramwaj-na-naramowicepomoc-dla-przedsiebiorcowhej-poznanrozbudowa-szkolybudowa-chodnikanieruchomościzatrudnienieszkoly-w-poznaniuremont-szkolyprzebudowa-drogipolski-ladbudzet-miastampk-poznanmieszkania-komunalne
    © 2020, Powered By Grupa Mediów
    • About
    • Privacy
    • Contact