Skip to content
 
 
 
 
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE
2021-01-13Start-upy odporne na kryzys podczas pandemii. Które radzą sobie najlepiej? 2025-04-08Rynek kryptowalutowy w potrzasku. Eksperci ostrzegają: Unijne przepisy mogą go poważnie „przeorać” 2021-01-02Początek roku przyniesie wiele nowych obciążeń dla firm 2023-11-08Rusza akcja promująca skręcanie grzejników. 2025-04-21Hilton wchodzi do serca Poznania! Kultowy Hotel Rzymski zmienia się w Hotel de Rome 2021-09-11Na ul. Ługańskiej powstanie nowy ciąg pieszo-rowerowy 2024-12-14Wydarzenie na Politechnice Poznańskiej. Podsumowanie dorobku profesora Sławomira Rosolskiego 2022-05-10Urząd Miasta Poznania szuka pracowników. Na jakie stanowiska prowadzona jest rekrutacja? 2022-06-07W 2023 r. minimalne wynagrodzenie wzrośnie dwukrotnie 2023-11-05Ceny prądu pójdą w górę – nowy rząd zadecyduje jak bardzo i kiedy
  środa 12 listopada 2025
  • Blog
  • Forums
BiznesPoznan.pl
  • Home
  • News
    • All
    • Bez kategorii
    • Biznes
    • Dom i Ogród
    • Eco biznes
    • handel
    • Inwestycje
    • miasto i biznes
    • Moto biznes
    • Nieruchomości
    • Polska
    • pomysł na biznes
    • Praca
    • Prawo
    • technologia I Design
    • Turystyka
    • Wiadomości
    • Wideo "Sztuka Biznesu"

    Młodzi i rodziny z dziećmi w najtrudniejszej sytuacji mieszkaniowej

    2023-01-300

    Tramwaje pojechały nową trasą do ul. Błażeja

    2022-03-110

    Polscy przedsiębiorcy podzieleni w sprawie paszportów covidowych

    2022-01-260

    Ivan Kudin Poznańskim Taksówkarzem Roku 2025

    2025-09-010
    Prev Next Showing 1 Of 485
  • kategorie
    • All
    • Bez kategorii
    • Biznes
    • Dom i Ogród
    • Eco biznes
    • handel
    • Inwestycje
    • miasto i biznes
    • Moto biznes
    • Nieruchomości
    • Polska
    • pomysł na biznes
    • Praca
    • Prawo
    • technologia I Design
    • Turystyka
    • Wiadomości
    • Wideo "Sztuka Biznesu"

    Kto pierwszy, ten sprzeda taniej – jak wybrana będzie firma, która sprzeda taniej węgiel w ramach programu rządowego?

    2022-11-040

    Będzie bezpieczniej dla pieszych na ul. Morasko, ale kierowców czekają czasowe utrudnienia

    2021-06-270

    Mercedes, Cavalia i Candeo – biznes spotyka sztukę i styl życia w Poznaniu

    2025-10-270

    Fotowoltaika czyli o energii czerpanej ze słońca

    2021-09-150

    Kłopotliwe świadectwa energetyczne w obiektach handlowych

    2024-03-010
    Prev Next Showing 1 Of 388
  • Video
  • polska i świat
    • Ciekawostki
    • Polska
    • Świat
    • Polityka
    • Sport
    • Biznes
    • Show-Biznes
BiznesPoznan.pl
BiznesPoznan.pl
  • Home
  • News
  • kategorie
  • Video
  • polska i świat
    • Ciekawostki
    • Polska
    • Świat
    • Polityka
    • Sport
    • Biznes
    • Show-Biznes
  • Blog
  • Forums
BiznesPoznan.pl
  Biznes  W czasie pandemii wzrosła rola PR-u w biznesie
BiznesWiadomości

W czasie pandemii wzrosła rola PR-u w biznesie

RedakcjaRedakcja—2021-02-160
FacebookTwitterPinterestLinkedInTumblrRedditVKWhatsAppEmail

Istotną zmianą, która z nami pozostanie po pandemii, dotyczy roli public relations. To już nie jest tylko kanał komunikacji i promocji. Firmy i organizacje sięgnęły po tę dyscyplinę jako funkcję zarządzania, włączając ją w planowanie biznesowej komunikacji, a nie dołączając na kolejnym etapie tego procesu. To jest dobry trend, którego realizacja wiąże się z korzyściami dla biznesu

– Adam Jarosz, prezes Związku Firm Public Relations

Branża PR już od kilku lat coraz bardziej zyskuje na znaczeniu, przesuwając się w kierunku doradztwa strategicznego. Potwierdza to też najnowszy „World PR Report 2020–2021” przygotowany przez International Communications Consultancy Organisation (ICCO). Zdaniem 41 proc. ankietowanych CEO i dyrektorów agencji PR to właśnie doradztwo strategiczne będzie głównym motorem wzrostu branży w perspektywie nadchodzących pięciu lat. Kolejne pod względem liczby wskazań jest zarządzanie strategią korporacyjną – 35 proc. Eksperci prognozują, że coraz mniejszą rolę w branży będzie za to odgrywać obszar komunikacji marketingowej.

– Pandemia powiedziała „sprawdzam” w wielu aspektach funkcjonowania gospodarczego, biznesowego i społecznego, tak też było w naszej branży. Uważam jednak, że solidny serwis w PR opierający się na wartościach i profesjonalnym standardzie się obroni. Paradoksalnie można powiedzieć, że pandemia wpływa na profesjonalizację usług naszego sektora – przekonuje Adam Jarosz.

Eksperci twierdzą, że COVID-owy rok nauczył agencje PR dużej elastyczności w planowaniu – nie tylko w działaniach na rzecz klienta, lecz również własnych inicjatyw. Możliwe, że robienie planów z rocznym wyprzedzeniem odejdzie w zapomnienie, a zastąpi je planowanie bardziej krótkoterminowe – na pół roku lub kwartał do przodu.

To był rok bezprecedensowej zmiany, której branża PR doświadczała podwójnie – po pierwsze, sama jej podlegała, po drugie, jeszcze w niej towarzyszyła klientom, bo nie można mówić o profesjonalnym, efektywnym zarządzaniu zmianą bez komunikacji PR. Wydaje się, że zmiana będzie stałym elementem naszej rzeczywistości, w związku z tym bardziej racjonalne – zamiast pisania szeregu scenariuszy na różne przypadki – będzie po prostu jej doświadczanie, czerpanie z niej i wyciąganie wniosków do bieżącej i przyszłej działalności.

– mówi prezes Związku Firm PR
More stories

Poznański rynek pracy 2021. Jak zmieni się zapotrzebowanie pracodawców?

2021-01-13

W czwartek zaczną obowiązywać zmiany w przepisach dot. spółek handlowych

2022-10-12

Firmy mają niecały rok na przygotowanie się do wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur

2023-02-05

Co piąty Polak w ostatnim półroczu zmienił pracę

2020-12-16


W czasie pandemii PR okazał się być na wagę złota dla firm, które musiały komunikować swoim inwestorom, pracownikom i konsumentom m.in. o działaniach podejmowanych w związku z rozprzestrzenianiem się koronawirusa.

Jak podkreśla Adam Jarosz, branża PR jako jedna z pierwszych przystosowała się do nowych realiów i przeniosła pracę w tryb zdalny już na samym początku pandemii. Z tym jednak wciąż wiąże się wiele wyzwań.

– PR jest pracą na relacjach. Klienci oczekują tego, że my tę relację będziemy kultywować, a oni będą odnosić z niej korzyści. Kluczem do relacji jest bycie w łączności – mówi ekspert. – To dotyczy także pracowników. Wyzwaniem jest zadbanie o talenty. Praca w izolacji, na odległość niesie ze sobą również  negatywne konsekwencje, w związku z tym zadaniem menedżerów jest przyjrzeć się tym relacjom po to, aby utrzymać zmotywowane zespoły.

COVID-19 nie pozostał bez wpływu na kondycję branży. Badanie przeprowadzone przez Związek Firm PR w połowie ubiegłego roku pokazało, że co trzecią agencję PR dotknęły obniżki wynagrodzeń, a 39 proc. było zmuszonych ciąć zatrudnienie. Najdotkliwiej ucierpiały małe podmioty, zatrudniające do 20 osób. Prawie co piąta mała agencja podczas pierwszej fali pandemii (18 proc.) zanotowała aż 50-proc. spadek przychodów.

Także globalne badanie przeprowadzone przez ICCO pokazuje, że agencje PR odczuły wpływ koronawirusa w postaci odwołanych i opóźnionych kampanii (62 proc.), straty przychodów (46 proc.) czy opóźnionych płatności od klientów (38 proc.)

– Jeżeli chodzi o zmiany budżetów klientów w kontekście pandemii, sytuacja jest bardzo różnorodna, będziemy mogli pewnie o tym więcej powiedzieć za parę miesięcy. W perspektywie krótko- i średnioterminowej możemy mówić o pewnych spadkach – mówi prezes ZFPR. 

Po przejściowych trudnościach spowodowanych pandemią większość działających w Polsce agencji PR spodziewa się powrotu na ścieżkę wzrostu w I kwartale bądź w połowie tego roku.

– 2020 był rokiem niebywałej energii w środowisku PR-owym od pierwszego dnia pandemii – determinacja do realizacji nowych celów funkcjonowania i naszej pracy dla klientów. Tę energię pamiętam z początku swojej pracy zawodowej, z lat 90., choć wtedy przyczyny były inne – dodaje Adam Jarosz. – Ta energia znalazła też ujście w realizacjach projektów public relations, co odzwierciedla rekordowa liczba zgłoszeń do tegorocznej edycji konkursu Złote Spinacze.

Organizowany przez ZFPR konkurs Złote Spinacze – który odbył się w tym roku po raz 18. – nagradza najskuteczniejsze, najbardziej kreatywne i najlepiej przygotowane projekty i kampanie PR. W tym roku – spośród rekordowej jak dotąd liczby 394 zgłoszeń – jury przyznało 21 Złotych, 32 Srebrne oraz 26 Brązowych Spinaczy w 33 kategoriach konkursowych. Największym powodzeniem cieszyła się nowa kategoria – Covid-19 PR Response, utworzona w związku z globalną pandemią. Z okazji jubileuszu 20-lecia ZFPR w tym roku przyznana została również dodatkowa nagroda specjalna dla przełomowej kampanii PR, która znacząco wpłynęła na rozwój całej branży. Tytuł ten trafił do Hill+Knowlton Strategies, GSK, Polskiej Unii Onkologii oraz Fabryki Komunikacji Społecznej za projekt Ogólnopolski Program dla Młodzieży „Mam Haka na Raka”.

biznesprwizerunek-firmy
FacebookTwitterPinterestLinkedInTumblrRedditVKWhatsAppEmail

Redakcja

Pandemia zwiększyła poziom bezrobocia w Poznaniu
Spacer i obserwacja, jako… zaliczenie przedmiotu na WNPiD
Related posts
  • Related posts
  • More from author
Biznes

Mercedes, Cavalia i Candeo – biznes spotyka sztukę i styl życia w Poznaniu

2025-10-270
Biznes

Pellet drożeje szybciej niż węgiel – ekologiczne ogrzewanie staje się luksusem

2025-10-170
Biznes

#byckobietaontour 2025 w Poznaniu. 14. edycja konferencji z biznesowym akcentem i siłą kobiecej sieci wsparcia

2025-10-070
Load more
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Read also
Moto biznes

Elektryczny Mercedes eCitan – cichy bohater hotelowej logistyki

2025-11-070
handel

Body Chief z wyróżnieniem znak jakości Lidl Fair Pay

2025-11-040
Bez kategorii

H&M żegna się ze Starym Browarem. Sklep przy Półwiejskiej zamyka się 5 listopada

2025-11-040
handel

Niedziela niehandlowa, ale otwarte sklepy – co na tym zyskał biznes?

2025-11-020
Bez kategorii

Ziobro atakuje sędziego z Poznania! „Zdradził państwo polskie” – burza po uchyleniu wyroku dożywocia dla mordercy żony i dzieci

2025-11-020
Bez kategorii

Poznańska Innowacja, Która Może Zmienić Świat: MyWay – Cyfrowa Rewolucja Pamięci o Zmarłych

2025-11-010
Load more

Ostatnie wpisy

  • Elektryczny Mercedes eCitan – cichy bohater hotelowej logistyki
  • Body Chief z wyróżnieniem znak jakości Lidl Fair Pay
  • H&M żegna się ze Starym Browarem. Sklep przy Półwiejskiej zamyka się 5 listopada
  • Niedziela niehandlowa, ale otwarte sklepy – co na tym zyskał biznes?
  • Ziobro atakuje sędziego z Poznania! „Zdradził państwo polskie” – burza po uchyleniu wyroku dożywocia dla mordercy żony i dzieci

Najnowsze komentarze

  1. Angelika W. - Czy Cegielski wykona 300 wagonów dla PKP?
  2. jobbing - Można już wchodzić do Parku Drwęskich po prawie 2 latach rewaloryzacji
  3. steepness - Ballie, nowy domowy robot z AI. Nowość od Samsung która zmieni świat?

    # TRENDING

    przebudowa-ulicybiznesbudowa-drogi-rowerowejmtpzkzlbudowa-drogitramwaj-na-naramowicepomoc-dla-przedsiebiorcowhej-poznanrozbudowa-szkolybudowa-chodnikanieruchomościzatrudnienieszkoly-w-poznaniuremont-szkolyprzebudowa-drogipolski-ladbudzet-miastampk-poznanmieszkania-komunalne
    © 2020, Powered By Grupa Mediów
    • About
    • Privacy
    • Contact