Trwają prace przy modernizacji linii kolejowej E59 Wrocław – Poznań, która ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu podróżnych oraz skrócenie czasu przejazdu między stolicami województw.
Obecnie na dolnośląskim odcinku trasy oraz między Poznaniem i Czempiniem, pociągi poruszają się już z prędkością 160 km/h. Trwają jeszcze prace związane z dostosowaniem infrastruktury na odcinku między Czempiniem a Rawiczem, by także tam pociągi mogły rozwijać taką prędkość.
Jak wyjaśnia PKP PLK, na ok. 70 km, regulowane są tory. Najpierw prace wykonywane są tzw. podbijarką, a następnie specjalny pociąg Speno szlifuje szyny.
„To maszyna, która „bada” ultradźwiękami powierzchnie szyn, a następnie szlifuje z dokładnością poniżej milimetra. Takie działania zwiększą komfort podróży pociągiem, ograniczą hałas, a także wydłużą czas użytkowania torów” – wyjaśnia Radosław Śledziński z PKP PLK.
Co ważne, prace nie wpływają na obecny rozkład pociągów, choć wymagana jest specjalna organizacja ruchu na przejazdach kolejowo-drogowych.
Między Czempiniem a granicą województwa pasażerowie mają do dyspozycji 5 zmodernizowanych stacji kolejowych i 6 przystanków. W ramach remontu wykonano m.in. windy i pochylnie dla osób mających problemy z poruszaniem się.
Prace obejmują wymianę torowiska, sieci trakcyjnej oraz urządzeń sterowania. Przebudowano także 24 przejazdy kolejowo-drogowe i stworzono bezkolizyjne skrzyżowania.
Zakończenie prac planowane jest na kwiecień. Dzięki wartej ok. 1,5 mld złotych inwestycji, przejazd między Poznaniem a Wrocławiem będzie krótszy i bardziej komfortowy, trasa nie będzie wymagała tylu remontów, a przejazd pociągów będzie wiązał się z mniejszym hałasem. Inwestycja jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w kwocie ok. 1 mld złotych z instrumentu (CEF) „Łącząc Europę”.
.
zobacz także: