Skip to content
 
 
 
 
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE
2021-04-22Plac Cyryla Ratajskiego ma się zmienić – przygotowano projekt koncepcyjny 2021-11-28Ponad 190 osób zatrzymało CBA. W tym biznesmeni z Wielkopolski 2021-10-25Łatwiejsze podróże z Poznania do Szczecina 2022-10-13Wmurowano kamień węgielny pod przebudowę Starej Papierni 2024-03-18Pacjenci w województwie wielkopolskim czekają nawet 134 dni na rezonans magnetyczny 2022-01-03Materiały z poznańskich Dni Przedsiębiorczości dostępne dla wszystkich 2022-05-15Społeczna odpowiedzialność i wspieranie lokalnych podmiotów coraz istotniejsze dla mieszkańców i przedsiębiorców w Poznaniu 2021-10-15Bezpłatne warsztaty z marketingu internetowego dla mieszkańców Poznania. Już tej jesieni! 2021-08-21Ulica Hrynakowskiego zyska nowe oblicze 2022-09-29Gigantyczna kara dla spółki z Poznania za nieuczciwe praktyki na pokazach
  wtorek 8 lipca 2025
  • Blog
  • Forums
BiznesPoznan.pl
  • Home
  • News
    • All
    • Bez kategorii
    • Biznes
    • Dom i Ogród
    • Eco biznes
    • handel
    • Inwestycje
    • miasto i biznes
    • Moto biznes
    • Nieruchomości
    • Polska
    • pomysł na biznes
    • Praca
    • Prawo
    • technologia I Design
    • Turystyka
    • Wiadomości
    • Wideo "Sztuka Biznesu"

    Lime rozpoczyna kolejny sezon w Poznaniu

    2024-02-220

    Konin dziękuje swoim górnikom – zakończenie działalności kopalni celebrowane w radosnym nastroju

    2023-05-010

    Marszałek województwa: samorządy pomagają uchodźcom, ale aby działać skuteczniej, potrzebują rozwiązań systemowych

    2022-05-140

    Rynek nieruchomości się zmienia, patodeweloperka przestanie się sprzedawać.

    2022-01-050
    Prev Next Showing 1 Of 472
  • kategorie
    • All
    • Bez kategorii
    • Biznes
    • Dom i Ogród
    • Eco biznes
    • handel
    • Inwestycje
    • miasto i biznes
    • Moto biznes
    • Nieruchomości
    • Polska
    • pomysł na biznes
    • Praca
    • Prawo
    • technologia I Design
    • Turystyka
    • Wiadomości
    • Wideo "Sztuka Biznesu"

    ZDM omawia z radami osiedli inwestycje na 2023 rok

    2023-01-310

    Mieszkańcy osiedla Batorego sprzeciwiają się budowie bloków przy ulicy Opieńskiego

    2025-02-080

    Poznań uznany za najbardziej dynamicznie rozwijające się miasto w Polsce

    2021-04-170

    Monopol MTP i kontrowersje w zarządzaniu reklamami – Raport NIK prowadzi do zgłoszeń do prokuratury

    2023-05-030

    Zegarmistrzowska firma Bronisława Komasy: profesjonalizm i doświadczenie na rynku od ponad 30 lat.

    2023-03-290
    Prev Next Showing 1 Of 378
  • Video
  • polska i świat
    • Ciekawostki
    • Polska
    • Świat
    • Polityka
    • Sport
    • Biznes
    • Show-Biznes
BiznesPoznan.pl
BiznesPoznan.pl
  • Home
  • News
  • kategorie
  • Video
  • polska i świat
    • Ciekawostki
    • Polska
    • Świat
    • Polityka
    • Sport
    • Biznes
    • Show-Biznes
  • Blog
  • Forums
BiznesPoznan.pl
  Biznes  Ponad 20 mln zł na tegoroczne remonty torowo-sieciowe w Poznaniu
BiznesWiadomości

Ponad 20 mln zł na tegoroczne remonty torowo-sieciowe w Poznaniu

RedakcjaRedakcja—2021-04-240
FacebookTwitterPinterestLinkedInTumblrRedditVKWhatsAppEmail

 

– To kolejny rok, w którym przeznaczamy duże środki finansowe na naprawę torowisk w Poznaniu. Jeszcze w 2014 roku wydatki na remonty torowo-sieciowe nie przekraczały 3 milionów zł. Od 2015 roku kwoty te systematycznie rosły. W ostatnich latach co roku przeznaczaliśmy na ten cel od 20 do 30 milionów zł rocznie i podobnie będzie w roku 2021. Licząc bieżący rok, wydatki na remonty od 2015 roku przekroczą 165 milionów. Konsekwentne, stałe podnoszenie jakości infrastruktury torowo-sieciowej poprawia bezpieczeństwo, komfort jazdy pasażerów, ale także prędkość przejazdów i niezawodność komunikacji. Jeżeli tramwaje i autobusy mają być alternatywą dla samochodów, to muszą one jeździć szybko i sprawnie, a przede wszystkim bezpiecznie – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.

Prezentując skalę prowadzonych w minionych latach remontów Miasto przedstawia liczby – w latach 2015-2020 na odnowę infrastruktury tramwajowej wydano ok. 145 milionów złotych. Za tę kwotę zmodernizowano 20,5 km torowisk, 27 przystanków, 8 podstacji zasilających sieć trakcyjną, a także wymieniono 40,2 km sieci trakcyjnej, 36 zwrotnic i 24,7 km kabli trakcyjnych i zasilających.

Zaplanowane prace remontowe zostały skoordynowane z inwestycjami transportowymi dofinansowanymi przez Unię Europejską.

– Plan remontowy w 2021 roku obejmuje prace w różnych częściach miasta. Są one ściśle skoordynowane z dużymi inwestycjami podnoszącymi standard transportu w Poznaniu, takimi jak np. trasa na Naramowice, przebudowa ronda Rataje, remont ul. Wierzbięcice, czy kolejny etap Programu Centrum. Przygotowany plan remontów został tak opracowany, żeby prace były jak najmniej uciążliwe dla mieszkańców i pasażerów transportu publicznego – zaznacza Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. 

Pierwsze prace rozpoczną się w maju od remontu przy pętli Zawady, jednak już w marcu zamontowano łuk torowy przy placu Wiosny Ludów, który połączył torowiska na ulicy Strzeleckiej i Podgórnej. Zapewniono dzięki niemu możliwość przejazdu tramwajem pomiędzy węzłami Jana Pawła II/Kórnicka i AWF. Jest to ważne w kontekście już prowadzonych prac modernizacyjnych na ul. Św. Marcin i Al. Marcinkowskiego w ramach kolejnego etapu Programu Centrum, uniemożliwiających przejazd tramwajem w tej części miasta.

– Cieszymy się, że ten awangardowy pomysł został sprawnie wdrożony i z powodzeniem służy pasażerom. Łuk torowy pozwolił utrzymać transport tramwajowy w centrum i znacznie uelastycznił sieć tramwajową – wyjaśnia Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.- Ułatwienie w przemieszczaniu się zamierzamy także wprowadzić podczas planowanych w wakacje prac na pętli Piątkowska. Choć pętla zostanie zamknięta, to wprowadzimy komunikację dwukierunkowymi tramwajami do przystanku Os. Winiary. Zdajemy sobie sprawę, że organizacja transportu zastępczego w tym rejonie miasta jest mało efektywna, a chcemy maksymalnie ułatwić dojazd mieszkańcom Sołacza, Bonina i Winiar.

Tam, gdzie jest to możliwe, zgrane zostały terminy prac z różnych branż. Tak będzie między innymi na Starołęce, gdzie remont podstacji trakcyjnej zasilającej m.in. trasę tramwajową, będzie się odbywał równolegle z pracami Aquanetu, prowadzonymi m.in. w rejonie torowiska na ulicy Starołęckiej.

– Służby MPK Poznań przez cały rok prowadzą bieżące prace utrzymaniowe, dbając o to, aby stan torowisk i sieci trakcyjnej pozwalał na realizację zadań przewozowych.  Jednak bardziej długotrwałe prace, wymagające również większego zaangażowania sił i środków, tradycyjnie już są prowadzone wtedy, gdy aura jest bardziej sprzyjająca. Podobnie będzie w tym roku – mówi Wojciech Tulibacki, prezes Zarządu MPK Poznań Sp. z o. o. – Jestem przekonany, że podobnie jak w minionych latach, wszystkie zadania zrealizujemy zgodnie z założonym harmonogramem, oraz że pandemia nie pokrzyżuje nam planów na 2021.

Jeszcze przed wakacjami planowane są prace na pętli Zawady, gdzie wymienione zostaną szyny na wjeździe i wyjeździe z pętli, wraz z odnowieniem nawierzchni drogowej. Roboty nie będą miały wpływu na komunikację tramwajową, ponieważ z uwagi na zmiany w transporcie wynikające z modernizacji ronda Rataje pętla jest czasowo zamknięta. Z niewielkimi utrudnieniami będą musieli się liczyć wyłącznie kierowcy – na ulicy Podwale (w kierunku ul. Hlonda) będzie wówczas wprowadzone zwężenie jezdni.

Podobnie bez wpływu na układ linii będą przebiegać zaplanowane remonty platform na przystankach: Poznańska na ul. Pułaskiego (kierunek centrum) oraz Klin (w obu kierunkach). Odbędą się one odpowiednio przed wakacjami i jesienią.

W czerwcu, z podziałem na dwa etapy, prowadzone będą prace utrzymaniowe na węźle Most Dworcowy. Są one konieczne w związku z zaplanowanym w drugiej połowie roku rozpoczęciem kolejnego etapu Programu Centrum, który obejmie skrzyżowanie ul. Św. Marcin z al. Niepodległości.

W okresie wakacyjnym zaplanowane są także prace torowe na pętli Piątkowska. W celu umożliwienia kursowania tramwajów na Sołacz, Bonin i Winiary przy przystanku Os. Winiary utworzona zostanie tzw. końcówka czołowa. Umożliwi to funkcjonowanie linii tramwajowych obsługiwanych wagonami dwukierunkowymi. Będzie to pierwsze tego typu rozwiązanie na tej trasie, bowiem w poprzednich latach wszelkie prace na odcinku prowadzącym od ul. Pułaskiego do pętli Piątkowskiej, wiązały się z wyłączeniem ruchu tramwajowego na czas robót.

Podczas wakacji letnich zamknięty będzie ruch tramwajowy na ul. Starołęckiej (od pętli Starołęka Mała do pętli Starołęka). Będzie tam prowadzona przebudowa stacji trakcyjnej, zasilającej sieć m.in. na ul. Starołęckiej. Tramwaje jeżdżące w kierunku Starołęki będą kończyły kursy na pętli Starołęka Mała, w kierunku Starołęki zostanie uruchomiona autobusowa komunikacja zastępcza. W tym czasie planowana jest również wymiana wyeksploatowanego przejazdu samochodowego przez torowisko na ul. Starołęckiej przed rondem (od strony Starołęki), co na jeden weekend wstrzyma ruch tramwajów do pętli Starołęka Mała. Ruch samochodowy będzie tymczasowo skierowany na przejazd, z którego dziś korzysta linia autobusowa nr 190.

Także na wakacje zaplanowano wymianę nawierzchni torowej wraz z odtworzeniem nawierzchni z kostki kamiennej na ul. Podgórnej – na odcinku od Al. Marcinkowskiego do ul. Szkolnej. Te roboty nie będą miały wpływu na komunikację i są skoordynowane z inwestycją unijną – kolejnym etapem Projektu Centrum.

Latem planowane jest usunięcie rozjazdu tymczasowego i odtworzenie torów na ul. Zamenhofa. Na początku br. w celu umożliwienia dojazdu tramwajów do przystanków Os. Piastowskie zbudowano tzw. końcówkę czołową. Wykonano ją po to, aby zmniejszyć uciążliwość przebudowy ronda Rataje. W momencie kiedy zaawansowanie prac na rondzie umożliwi przywrócenie tam ruchu tramwajowego w relacji Starołęka-Śródka (ulicami Zamenhofa i Jana Pawła II), trzeba będzie przywrócić torowisko do stanu pierwotnego. Prace w ramach modernizacji ronda od tego momentu skupią się na ulicy Krzywoustego i tam zostanie uruchomiona komunikacja zastępcza.

Na lato zaplanowano również przebudowę przystanków Rynek Jeżycki w ciągu ul. Dąbrowskiego oraz Sielska (przystanek w kierunku Górczyna). Powstaną tam przystanki wiedeńskie, dzięki czemu będzie można bezpieczniej oraz dużo łatwiej wsiąść i wysiąść z tramwaju.

Przystanki wiedeńskie budowane są tam, gdzie pasażerowie wsiadają do pojazdu komunikacji miejskiej bezpośrednio z jezdni. Aby to ułatwić, fragment jezdni na długości przystanku podwyższa się do poziomu chodnika (pierwszy raz takie rozwiązanie zastosowano w Wiedniu, stąd nazwa). To udogodnienie ma szczególne znaczenie w przypadku osób starszych, z niepełnosprawnościami, mających problem z poruszaniem się, ale także opiekunów z dziećmi w wózkach oraz dzieci. Ważny jest też aspekt bezpieczeństwa, ponieważ kierowcy samochodów przed przystankiem wiedeńskim są zmuszeni zwolnić, z uwagi na wjazd na wyniesioną platformę jezdni.

Jesienią planowane są punktowe remonty torowiska na ulicy Górna Wilda, ale będą one przeprowadzone dopiero w momencie, kiedy w ramach modernizacji ul. Wierzbięcice ruszy przebudowa węzła rozjazdowego u zbiegu ulic Górna Wilda, Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956 r. Prace te uniemożliwią przejazd tramwajów, dlatego ten czas zostanie wykorzystany na reperacje torów na Górnej Wildzie. 

Zakończenie powyższych robót wpłynie na termin rozpoczęcia kolejnych prac na Wildzie – odnowy torowiska na ul. 28 Czerwca 1956 r. (od ul. Krzyżowej do ul. Hetmańskiej). Ich efekt pasażerowie z Wildy odczują dopiero w 2022 roku.

Przebudowane zostaną także przystanki Kosińskiego i Pamiątkowa. Oba będą dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, na czym zyskają nie tylko pacjentki i pacjenci Ortopedyczno-Rehabilitacyjnego Szpitala Klinicznego im. Wiktora Degi, ale wszyscy pasażerowie komunikacji miejskiej.

Jesienią zaplanowany jest też remont sieci trakcyjnej i prace utrzymaniowe na torowisku ul. Reymonta, utrudnienia będą ograniczone jedynie do weekendów.

remont-torowiska
FacebookTwitterPinterestLinkedInTumblrRedditVKWhatsAppEmail

Redakcja

Uroczyste wmurowanie kamienia węgielnego pod łącznik szkoły w Krzesinach
Rewitalizacja Parku Tysiąclecia: w przetargu złożono dwie oferty
Related posts
  • Related posts
  • More from author
Biznes

Poznań Kontakt z ogólnopolskim wyróżnieniem za innowacyjny projekt z AI. Doceniono technologię wspierającą mieszkańców

2025-06-230
Biznes

Strażacy robią pompki, by ratować Anię. Trwa #ChallengeDlaAni – liczy się każda sekunda i każda złotówka!

2025-06-170
Biznes

100 lat tradycji, 100 odmian, jedno spojrzenie w przyszłość — jubileuszowy Dzień Pola PHR 2025

2025-06-130
Load more
Read also
Nieruchomości

Kontrowersje wokół Kantoru Krzyżanowskiego: zabytek przysłonięty przez nową zabudowę

2025-07-060
miasto i biznes

Czy Polska może stać się kuźnią światowych innowacji?

2025-07-030
handel

Fast foody w Poznaniu z opóźnionym startem wakacji. Branża liczy na …lepszą pogodę

2025-07-020
Praca

Poznań w upale. Eksperci i związkowcy apelują: potrzebne limity temperatury w pracy

2025-07-020
Prawo

Nowożeńcy pod lupą skarbówki. Na co muszą uważać.

2025-07-020
Prawo

Renta wdowia od ZUS. Wypłaty ruszają w lipca

2025-07-020
Load more

Ostatnie wpisy

  • Kontrowersje wokół Kantoru Krzyżanowskiego: zabytek przysłonięty przez nową zabudowę
  • Czy Polska może stać się kuźnią światowych innowacji?
  • Fast foody w Poznaniu z opóźnionym startem wakacji. Branża liczy na …lepszą pogodę
  • Poznań w upale. Eksperci i związkowcy apelują: potrzebne limity temperatury w pracy
  • Nowożeńcy pod lupą skarbówki. Na co muszą uważać.

Najnowsze komentarze

  1. Angelika W. - Czy Cegielski wykona 300 wagonów dla PKP?
  2. jobbing - Można już wchodzić do Parku Drwęskich po prawie 2 latach rewaloryzacji
  3. steepness - Ballie, nowy domowy robot z AI. Nowość od Samsung która zmieni świat?

    # TRENDING

    przebudowa-ulicybiznesbudowa-drogi-rowerowejmtpzkzlbudowa-drogitramwaj-na-naramowicepomoc-dla-przedsiebiorcowhej-poznanrozbudowa-szkolybudowa-chodnikanieruchomościzatrudnienieszkoly-w-poznaniuremont-szkolyprzebudowa-drogipolski-ladbudzet-miastampk-poznanmieszkania-komunalne
    © 2020, Powered By Grupa Mediów
    • About
    • Privacy
    • Contact