Od kilku lat w Poznaniu zauważalny jest wzrost ruchu rowerowego, a pandemia jeszcze bardziej „napędziła” wzrost liczby osób poruszających się rowerami. Jednoślady nie są już jedynie formą rekreacji, ale służą do codziennych podróży do pracy, szkoły, na zajęcia, zakupy czy spotkania. Z tej formy przemieszczania się po mieście korzysta także wielu dostawców np. jedzenia na wynos.
Miasto Poznań od kilku lat rozbudowuje infrastrukturę rowerową. Ruch rowerowy jest uwzględniany przy nowych inwestycjach i przebudowach, ale także jako osobne inwestycje.
W tym roku na inwestycje związane z infrastrukturą rowerową zarezerwowano w budżecie ponad 20 mln złotych.
Trwa budowa dróg rowerowych w ramach powstającej trasy tramwajowej na Naramowice oraz przy przebudowywanym Rondzie Rataje. Jeszcze w tym roku przebudowany będzie odcinek Wartostrady w Parku nad Wartą. Infrastruktura rowerowa powstaje także w ramach budowy nowego odcinka ul. św. Wawrzyńca, na odcinku od ul. Niestachowskiej i Żeromskiego do ul. Kościelnej.
Do realizacji w 2021 roku przewidziano także m.in. kolejny etap budowy drogi rowerowej wzdłuż ul. Grunwaldzkiej – tym razem na odcinku od ul. Jugosłowiańskiej do ronda Skubiszewskiego. Droga rowerowa wraz z chodnikiem powstanie także na ul. Złotowskiej.
Z kolei na ul. Zwierzynieckiej powstanie dwukierunkowa droga rowerowa, która połączy Jeżyce ze Starym miastem od Ronda Kaponiera do ul. Zeylanda.
Zmieni się także na Wildzie. Wzdłuż ul. Dolna Wilda wybudowany będzie brakujący odcinek infrastruktury rowerowej od ul. Piastowskiej do ul. Czechosłowackiej.
Realizowane będą także inwestycje w ramach Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego, m.in. na ul. Ługańskiej, Kórnickiej i Szymanowskiego, a także na Warszawskiej, Szeligowskiego, Mieszka I i Żelazka. To zarówno budowy dróg rowerowych jak i naprawy i modernizacje istniejącej infrastruktury drogowej.
Rowerzystom będzie także łatwiej na Łazarzu, gdzie na skrzyżowaniach ul. Hetmańskiej i Jarochowskiego oraz Hetmańskiej i Dmowskiego powstaną przejazdy rowerowe.
Część prac związanych z infrastruktura rowerową powstaje także w ramach wdrażania Strefy Płatnego Parkowania na Wildzie i Łazarzu. Na jednokierunkowych ulicach z ograniczeniem prędkości do 30 km/h wprowadzany jest kontraruch rowerowy.
Jednocześnie prowadzone są także prace projektowe m.in. dla drogi rowerowej wzdłuż ul.Dmowskiego (od ul. Potockiej do ul. Miedzianej), wzdłuż ul. Królowej Jadwigi (od mostu Królowej Jadwigi do ul. Strzeleckiej), na ul. Strzeleckiej (od Królowej Jadwigi do ul. Kazimierza Wielkiego) oraz odcinka od cypla na Wartostradzie do ul. Kulasa w ramach Trasy Solnej.