Przebudowa Ronda Rataje została podzielona na etapy, by nie paraliżować ruchu z każdej strony. W pierwszej kolejności przeprowadzono prace na ul. Jana Pawła II na odcinku między rondem a ul. Kórnicką. Zakończyły się one wiosną tego roku i po nich rozpoczęto roboty na ul. Zamenhofa, na odcinku od ul. Piłsudskiego i Wioślarskiej do tarczy ronda. Dzięki temu możliwe było przywrócenie ruchu tramwajowego między Rondem Starołęka a Rondem Śródka.
Następnie prace przeprowadzono na dojeździe z ul. Krzywoustego od strony autostrady A2. Jako ostatni przebudowywany jest odcinek między rondem a mostem Królowej Jadwigi.
W sierpniu wyłączono z użytkowania torowisko, które zostało rozebrane, a w jego miejscu wybudowano nowe. Zastosowano tam technologię ograniczającą hałas.
Jak informuje Tomasz Płóciniczak, dyrektor ds. przygotowania i realizacji inwestycji w spółce PIM, budowa konstrukcji torowiska i jezdni na rondzie dobiega końca, podobnie jak konstrukcji jezdni ul. Krzywoustego na odcinku do ul. Jurackiej i Serafitek. Oznacza to, że można przystąpić do układania warstwy ścieralnej nawierzchni.
Piesi i rowerzyści korzystają już z chodnika z drogą rowerową na odcinku od ronda do ul. Jurackiej, czyli od strony os. Piastowskiego.
Prace związane z układaniem nowej nawierzchni wymagają wprowadzania „dynamicznych”, ale krótkotrwałych zmian w organizacji ruchu, polegających głównie na zmianie toru jazdy z jednej części na drugą. Nadal będą dostępne dwa pasy ruchu dla kierowców.
W nadchodzącym tygodniu będą prowadzone kolejne roboty.
Jednocześnie spółka PIM informuje, że docelowe oznakowanie poziome na jezdni będzie wykonywane po kilku dniach ze względów technologicznych.
Zakończenie inwestycji związanej z przebudową ronda rataje oraz układu drogowego wokół niego planowane jest na wiosnę 2022 roku.