Czym jest proces biznesowy?
Zanim wyjaśnimy istotę robotyzacji procesów biznesowych, najpierw dokładnie scharakteryzujemy, czym jest sam proces biznesowy. Mianowicie: jest to seria związanych ze sobą zadań i czynności wykonywanych według ściśle określonego planu, które służą do osiągnięcia założonych przez firmę celów, np. wzrostu sprzedaży.
Rodzaje procesów biznesowych
American Productivity Quality Center (APQC) wyróżnia procesy operacyjne oraz procesy wspomagające. Te pierwsze są procesami najważniejszymi dla przedsiębiorstwa, zaś drugie są realizowane po to, by zwiększać efektywność procesów operacyjnych.
Zobacz też: RPA a luka integracyjna w systemach – czy zrobotyzowana automatyzacja procesów jest w stanie ją wypełnić?
Przykłady procesu operacyjnego to m.in. marketing, dystrybucja i sprzedaż, sporządzanie strategii i wizji przedsiębiorstwa, polityka cenowa, obsługa klienta itd. Z kolei do procesów wspomagających zaliczamy zarządzanie zasobami finansowymi przedsiębiorstwa, zarządzanie kapitałem ludzkim, ochrona bezpieczeństwa pracy zatrudnionych oraz wzrost wiedzy. Wiele z powyżej wymienionych procesów biznesowych można zrobotyzować. Dzięki temu powtarzalne, schematyczne czynności, nie będą już wykonywane przez ludzi, tylko odpowiednio zaprogramowane roboty. Wówczas pracownicy mają możliwość wykonywania innych, ambitniejszych zadań.
Robotyzacja procesów biznesowych w firmie – na czym polega?
Robotic Process Automation, w skrócie RPA, czyli zrobotyzowana automatyzacja procesów biznesowych. Jest to określenie dla innowacyjnej klasy oprogramowania, które stworzono po to, aby zastąpiło ludzi w wykonywaniu powtarzalnych czynności. Pierwowzorem RPA w dzisiejszym rozumieniu były proste algorytmy stosowane do testowania i identyfikowania błędów w rozmaitych aplikacjach.
Dziś RPA wykorzystywana jest na szeroką skalę w przedsiębiorstwach na całym świecie. Ogromnym atutem robotyzacji jest fakt, iż nie wymaga ona wprowadzania zmian w firmowym systemie informatycznym. Nie ma również konieczności przebudowywania obowiązujących procesów. Wszystkie narzędzia służące do obsługi RPA są dostępne dla pracowników z poziomu prostego w obsłudze interfejsu. Pracownik zaprogramowuje robota, a ten następnie może wykonywać bez przerwy określone czynności.
Gdzie można wykorzystywać RPA?
Obecnie tworzone oprogramowania RPA mają tak naprawdę nieograniczoną liczbę zastosowań. Coraz częściej implementuje się w nich elementy sztucznej inteligencji, co znacząco zwiększa ich efektywność. Firmy na całym świecie wykorzystują RPA zarówno do automatyzacji zadań typu back-office jak i front-office.
Dzięki robotom software’owym można uzupełniać rejestry i dokumenty, np. uzupełniać kalendarze, wysyłać automatyczne powiadomienia, tworzyć dokumenty i raporty, przenosić dane między systemami czy weryfikować zgodność danych.
Jak wdrożyć RPA w firmie?
Aby wdrożenie robotyzacji w firmie przebiegło pomyślnie, trzeba odpowiednio przygotować się do tego procesu. Zastąpienie ludzi robotami to bardzo poważna sprawa, zatem wcześniej należy wykonać odpowiednie analizy w poszczególnych działach firmy. Specjaliści powinni zweryfikować, w których obszarach możliwe jest zastąpienie pracy ludzi robotami z jednoczesną optymalizacją kosztów oraz zwiększeniem efektywności procesów biznesowych.
Automatyzacja wiąże się także z koniecznością dysponowania odpowiednimi technologiami. Systemy działające w firmie muszą być prawidłowo zintegrowane z RPA, co niesie za sobą określone koszty. Zanim podejmiemy ostateczną decyzję o implementacji RPA, zweryfikujmy aktualną sytuację finansową przedsiębiorstwa.
Więcej informacji o specyfice robotyzacji przedsiębiorstw można znaleźć na portalu https://mindbox.pl/pl/intelligent-processes/#rpa.