Historia powstania związku ma swój początek w 2019 roku, kiedy to władze Poznania poinformowały, że nie są w stanie utrzymywać nierentownej spółki i skłaniają się ku jej likwidacji. Z połączeń PKS Poznań korzystali głównie mieszkańcy spoza Poznania, dlatego prezydent Jaśkowiak zwrócił się do starostów, burmistrzów i wójtów z prośbą o wypracowanie wspólnego rozwiązania, które pozwoli na utrzymanie połączeń.
Starosta poznański zaproponował wówczas powstanie związku na wzór tego, na podstawie którego działa Poznańska Kolej Metropolitalna.
Od tego czasu podjęto szereg deklaracji i działań, dzięki którym udało się wypracować zasady funkcjonowania związku, jego finansowania i zarządzania.
„W 2019 roku wiedzieliśmy, że nie jesteśmy w stanie utrzymać tak ważnej dla całego regionu, ale nierentownej spółki, jaką był PKS Poznań. Na szczęście znaleźli się przyjaciele w innych samorządach – dzięki temu dziś przekazujemy spółkę w bardzo dobre ręce. Jestem przekonany, że transport zbiorowy na terenie naszego województwa będzie się jeszcze lepiej rozwijał” – mówi Bartosz Guss, zastępca prezydenta miasta
Obecnie Związek Powiatowo Gminny Wielkopolski Transport Regionalny tworzą 23 jednostki samorządu terytorialnego. Są to: miasto Poznań, powiaty: poznański, grodziski, kościański, nowotomyski i obornicki oraz gminy: Buk, Czempiń, Dopiewo, Duszniki, Grodzisk Wielkopolski, Kórnik, Kuślin, Miedzichowo, Międzychód, Mosina, Oborniki, Rogoźno, Stęszew, Suchy Las, Śmigiel, Śrem i Tarnowo Podgórne. Związek współpracuje także z gminami Brodnica, Dolsk i Książ Wielkopolski.
Na tym jednak nie koniec – trwają rozmowy o rozszerzeniu współpracy z Komornikami, Nowym Tomyślem, Lwówkiem, Opalenicą i Trzcielem oraz z powiatem międzychodzkim.
W środę, 22 grudnia, Piotr Hojan – przewodniczący Zarządu Związku „Wielkopolski Transport Regionalny”, Tomasz Łubiński – jego wiceprzewodniczący, Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania i Piotr Husejko – skarbnik stolicy Wielkopolski, podpisali akt notarialny, na podstawie którego Miasto Poznań bezpłatnie przekazało na rzecz Związku akcje spółki warte 10,8 mln złotych i tabor, w tym 76 autobusów oraz dworzec w Nowym Tomyślu i Śremie.
„Utrzymanie sprawnej międzygminnej komunikacji autobusowej leży także w interesie mieszkańców Poznania. Regularnie kursujące busy to mniej samochodów wjeżdżających codziennie do naszego miasta. To z kolei przekłada się na większą płynność ruchu i czystsze powietrze. Dlatego bez wahania powierzamy akcje spółki Związkowi. Jestem przekonany, że dzięki temu sieć połączeń autobusowych będzie się rozwijać stosownie do potrzeb. Dziękuję za współpracę wszystkim, dzięki którym udało się doprowadzić do dzisiejszego podpisania aktu notarialnego” – podkreśla Jacek Jaśkowiak, prezydent miasta
Przewodniczącym związku został Piotr Hojan, burmistrz Grodziska Wielkopolskiego. Jak podkreślał, budując siatkę połączeń związek chce „w miarę możliwości finansowych osiągnąć standardy zbliżone do oferowanych przez Poznańską Kolej Metropolitalną, szczególnie na tych obszarach, które są pozbawione dostępu do kolei”.
„Modernizujemy obecne linie i tworzymy nowe połączenia, aby jak najlepiej zaspokoić potrzeby naszych pasażerów. W grudniu złożyliśmy wniosek o dofinansowanie 60 linii, w ramach Funduszu Rozwoju Połączeń Autobusowych o wartości 2,5 mln złotych. Jeśli otrzymamy to dofinasowanie, liczba linii obsługiwanych przez PKS Poznań w przyszłym roku zwiększy się do 110. Oczywiście to spowoduje konieczność sukcesywnej modernizacji taboru. Należy także podkreślić, że już dziś autobusy PKS-u przewożą rocznie prawie 1 100 000 pasażerów” – mówi Piotr Hojan