Obecnie prace związane z budową trasy tramwajowej na Naramowice skupiają się na odcinku od węzła Lechicka/Naramowicka do ul. Błażeja, czyli przystanku końcowego na trasie. Podczas realizacji inwestycji zadbano o rozwiązania monitorujące zastosowane systemy oraz funkcjonowanie trasy.
Jak informuje spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie, w rejonie przystanku „Jasna Rola” dostępny będzie nowoczesny system monitoringu tzw. odbieraków, czyli pantografów, które pobierają prąd z sieci trakcyjnej. Pantografy podlegają okresowym kontrolom, ale stały monitoring i kontrola styku z siecią będzie dodatkową pomocą. System monitorowania współpracę między trakcją a pantografami będzie obejmował m.in. kamery. Pozwoli to na szybsze wykrywanie potencjalnego ryzyka awarii.
W rejonie ul. Błażeja, czyli na końcówce trasy, zamontowany będzie tester zwarcia osiowego. System stosowany jest w zajezdniach tramwajowych m.in. w Brukseli i Pradze. Tester sprawdza i mierzy zwarcie osiowe i przekazuje informacje o jego stanie. Funkcja pozwoli na weryfikowanie prądu generowanego na potrzeby zbliżającego się tramwaju.
Na samym przystanku końcowym przy ul. Błażeja, podobnie jak przy ul. Włodarskiej, będzie dostępny system awaryjnego sterowania zwrotnicami. Pozwala on na przełączanie zwrotnicy przy pomocy specjalnego pulpitu, bez konieczności korzystania z tradycyjnego zwrotnika. To rozwiązanie pomocne w przypadku, gdy nie zadziała system sterowny z kabiny motorniczego.
Jednocześnie trwają też prace związane z powstającym nowym i przebudowywanym układem drogowym w okolicy trasy tramwajowej. W związku z montażem elementów sygnalizacji świetlnej, w piątek, 11 lutego, w godzinach 9:00-14:00 na skrzyżowaniu ul. Naramowickiej i Łużyckiej ruch będzie kierowany ręcznie. Jeden z pasów będzie także wyłączony z ruchu.
Wykonawca zajmuje się obecnie także m.in. budową nowych przystanków tramwajowych.
Uruchomienie trasy tramwajowej do ul. Błażeja planowane jest jeszcze przed wakacjami, natomiast zakończenie prac związanych z układem drogowym na jesień tego roku.