Pozycjonowanie ‒ dlaczego tak długo trwa?
Czas potrzebny na zwiększenie widoczności to kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Dlaczego wszystko tak długo trwa? Pozycjonowanie to wieloetapowy proces, każde z działań wymaga czasu. Co więcej, sama indeksacja, czyli zapis treści, grafik i innych elementów strony w bazie Google, czyli indeksie, zajmuje nawet kilka tygodni. Pierwszych efektów teoretycznie możemy spodziewać się po 3-4 miesiącach, efektów satysfakcjonujących po około 12-14 miesiącach. Czas oczekiwania na efekty działań uzależniony jest od kilku czynników. Omówimy je poniżej.Czas oczekiwania na efekty ‒ od czego zależy?

Konkurencja w branży
Rodzaj i konkurencyjność w branży to jeden z istotniejszych czynników wpływających na czas pozycjonowania. Posłużmy się przykładem: wypozycjonowanie salonu kosmetycznego w Poznaniu będzie trudniejsze i bardziej czasochłonne niż firmy działającej w niszowej branży, na przykład produkującej specjalistyczne maszyny. W niektórych branżach, na przykład odzieżowej, medycznej, meblowej czy budowlanej konkurencja jest bardzo duża, co wydłuża czas pozycjonowania. Co więcej, wciąż też pojawiają się nowe biznesy, które także walczą o miejsce w top 10. (A to dodatkowe utrudnienie, które warto mieć to na uwadze).Dobór fraz
Dobór fraz to kolejny czynnik. Frazy muszą być dobrze dobrane, dopasowane do specyfiki naszego biznesu i intencji użytkowników. W przeciwnym razie współczynnik odrzuceń będzie wzrastał, a to obniży pozycję strony. Wybierając frazy, dobrze skupić się na tym, by uwzględnione zostały ich różne rodzaje (informacyjne, produktowe, brandowe, generyczne), dzięki temu zainteresujemy użytkowników będących na różnym etapie lejka zakupowego. Dobrze dobrane frazy, linkowanie wewnętrzne i kilka innych czynników to droga do tego, by użytkownik spędził na naszej stronie więcej czasu. Im więcej czasu klient spędzi na naszej stronie, im więcej zakładek odwiedzi, tym nasza stronia będzie bardziej wartościowa dla robotów.Rynek docelowy
Rynek docelowy to kolejny czynnik. Inaczej będzie wyglądał proces pozycjonowania lokalnego, inaczej pozycjonowania ogólnopolskiego, a jeszcze inaczej na rynki zagraniczne.Historia i wiek domeny
Historia i wiek domeny również wpływają na czas pozycjonowania. Strony i sklepy internetowe, na które zostały nałożone filtry i kary od Google, nie cieszą się zaufaniem i autorytetem, a to wydłuża czas pozycjonowania. (Często pozycjonowanie strony, na którą nałożone zostały kary, mija się z celem i lepszym rozwiązaniem jest budowa nowej witryny). Przy nowych stronach i sklepach internetowych, bez historii, także trzeba będzie poświęcić czas na budowę autorytetu.Aktualne pozycje i kondycja domeny
Liczą się także kondycja domeny oraz pozycje, jakie aktualnie zajmuje. Jeśli do tej pory nie prowadziliśmy optymalizacji, nie zajmowaliśmy się budową linków, nie wdrażaliśmy unikalnych treści, o wszystko będzie trzeba zadbać od zera. Są to prace czasochłonne, które wydłużą czas oczekiwania na efekty.Budżet
Nie da się ukryć, że na czas uzyskania efektów pozycjonowania wpływa także budżet. Warto więc zdać się na fachowców, którzy doradzą, jakie środki warto przeznaczyć na działania on-site i off-site. Bardzo niski budżet może uniemożliwić prowadzenie niektórych działań, na przykład zakup artykułów sponsorowanych.Algorytmy Google
Pod uwagę musimy wziąć także to, że algorytmy Google często się zmieniają, a to także ma wpływ na pozycję strony.Pozycjonowanie ‒ postaw na 1stplace
