Spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie unieważniła przetarg na budowę trasy tramwajowej na ul. Ratajczaka. Jak się okazało, najtańsza ze złożonych ofert była o niemal 30 mln złotych droższa niż zakładano w budżecie na ten cel. Miasto nie zdecydowało się na dołożenie brakującej kwoty, co umożliwiłoby rozstrzygnięcie przetargu.
Jak zaznaczają urzędnicy, rosnąca inflacja, a także odpływ pracowników z powodu wojny na terytorium Ukrainy sprawiły, że pojawiły się nie tylko wzrosty cen towarów i usług, ale także problemy z dostawami.
Dodatkowo sprawę utrudniło również wydłużenie czasu wydania decyzji środowiskowej przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska (GDOŚ) dopiero w listopadzie ubiegłego roku, czyli po ok. 3 latach od złożenia przez Miasto wniosku. Miało to wpływ na przesunięcie procedury przetargowej, przez co nawet po dopłacie brakującej kwoty z budżetu miasta, nie byłoby gwarancji na ukończenie inwestycji w terminie, czyli w 2023 roku.
Urząd Miasta podkreśla, że budowa trasy jest istotna dla komunikacji zbiorowej na linii północ-południe. Ma się przyczynić do odciążenia węzła na Rondzie Kaponiera i Moście Teatralnym oraz skrócić drogę z Wildy i Dębca do centrum miasta,
Miasto nie jest w stanie samodzielnie sfinansować inwestycji, jednak z uwagi na brak możliwości utrzymania terminu realizacji inwestycji, musi znaleźć sposób na utrzymanie dofinansowania unijnego.
Urzędnicy rozpoczęli rozmowy z Centrum Unijnych Projektów Transportowych i Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej w celu przeniesienia przyznanych środków na inne inwestycje, a budowę trasy na ul. Ratajczaka objąć dotacją w ramach kolejnej perspektywy unijnej.
Inwestycja ma być podzielona na kilka faz, dzięki czemu możliwe będzie optymalne zaplanowanie całego procesu.
W pierwszej kolejności mają zostać wykonane skrzyżowania ul. św. Marcin z ul. Ratajczaka oraz św. Marcin z ul. Gwarną wraz z pełną infrastrukturą tramwajową podczas trwania prac przy al. Niepodległości, dzięki czemu uniknie się ponownego zamykania trasy na ul. św. Marcin.
Trasa tramwajowa w ciągu ul. Ratajczaka jest drugim etapem Programu Centrum. Inwestycja obejmuje również przebudowę ulicy i infrastruktury technicznej podziemnej i naziemnej.