– Gotowy jest już wykop pod zbiornik retencyjny na deszczówkę i wody roztopowe. Wykonawca kontynuuje prace związane z przebudową sieci uzbrojenia terenu, buduje także konstrukcję bezkolizyjnego przejazdu pod torami kolejowymi. Trwają również roboty związane z wiaduktem kolejowym na torze w kierunku Berlina oraz kładką dla pieszych i rowerzystów – mówi Tomasz Płóciniczak, dyrektor ds. przygotowania i realizacji inwestycji w spółce Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Zakończenie prac planowane jest na IV kwartał 2023 r. Po stronie Poznania trwa zbrojenie, szalowanie i betonowanie elementów konstrukcji przejazdu pod torami kolejowymi. Na placu budowy wykonano wykop pod podpory obiektu kolejowego na torze w kierunku Berlina. Obecnie wykonywany jest też wykop pod podpory, które będą częścią kładki pieszo-rowerowej nad ul. Grunwaldzką po stronie Poznania, wzdłuż torów kolejowych.
Wykop pod zbiornik retencyjny powstał na terenie Plewisk. Obiekt posłuży do odprowadzenia wód opadowych i roztopowych z terenu węzła Grunwaldzka. Całkowita pojemność zbiornika będzie liczyła 2100 metrów sześciennych, natomiast planowana głębokość całkowita to ok. dwa metry.
Wokół zbiornika powstała także kanalizacja deszczowa, w ostatnich tygodniach prace te prowadzone były w rejonie ul. Szałwiowej i Kminkowej. Wykonawca zajmuje się również branżą elektroenergetyczną (układa kable konieczne do zasilania przyszłej infrastruktury i oświetlenia) oraz teletechniczną. Równolegle kontynuowane są prace związane z przyłączami do posesji. W okolicy peronu kolejowego po stronie Plewisk powstaje nasyp pod planowany węzeł autobusowy. Wyburzono również budynki kolidujące z nowym układem przy skrzyżowaniu ul. Grunwaldzkiej i Wołczyńskiej, dzięki czemu rozpoczynają się prace w zakresie kolejnej branży uzbrojenia terenu – wodociągu.
Realizowana aktualnie inwestycja połączy różne środki transportu w jednym miejscu i umożliwi bezkolizyjny przejazd pod torami trasy kolejowej E20. Przy stacji kolejowej Poznań Junikowo powstanie węzeł przesiadkowy. Pętla autobusowa w rejonie peronu PKP umożliwi szybką przesiadkę pomiędzy pociągami i autobusami „drzwi w drzwi”. Uzupełnieniem będą parkingi typu „parkuj i jedź” dla samochodów i rowerów. Obiekt będzie dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Inwestycja pozwoli więc na zwiększenie udziału kolei i autobusów w codziennych podróżach. Dzięki budowie przejazdu pod torami kolejowymi w ciągu ul. Grunwaldzkiej, piesi, rowerzyści i kierowcy nie będą już musieli czekać przed opuszczonym szlabanem. Ponadto na ul. Grunwaldzkiej, na odcinku od ul. Twardogórskiej do ul. Wołczyńskiej, powstanie ok. kilometrowa droga z chodnikami i ścieżkami rowerowymi.