Spółka PKP PLK na początku tego roku ogłosiła przetarg na modernizację towarowej obwodnicy Poznania, która przebiega przez Piątkowo, Naramowice, Franowo i Starołękę. Aktualnie tą trasą jeżdżą pociągi przewożące ładunek, a osobowe tylko w przypadku awarii lub wypadków. Głównym celem inwestycji jest przystosowanie linii kolejowych do połączeń aglomeracyjnych. Projekt zakłada modernizację ponad 70 kilometrów torów, co umożliwi przejazd pociągów z prędkością 100-120 km/h. Dodatkowo w planach była budowa łącznicy Poznań Strzeszyn – Poznań Piątkowo.
Spółka przegrała w konkursie na dofinansowania w ramach programy CEF „Łącząc Europę” więc przetarg został unieważniony.
„PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. unieważniły postępowanie przetargowe na opracowanie projektów wykonawczych i wykonanie robót budowlanych dla projektu pn.: „Prace na obwodnicy towarowej Poznania”. W dokumencie przetargowym PLK zawarły możliwość unieważnienia przetargu, jeżeli środki publiczne, które zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie całości lub części zamówienia, nie zostaną mu przyznane
poinformowała Magdalena Janus, rzeczniczka prasowa PKP Polskie Linie Kolejowe.
Według początkowych wycen modernizacja będzie kosztować blisko 1,5 mld złotych. Jak zauważa Magdalena Janus obecnie nie ma możliwości finansowania inwestycji ze środków własnych. W związku a tym spółka PKP PLK będzie starała się o dofinansowanie w kolejnym konkursie unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”.