Świat aktualnie zmaga się z ogromnym kryzysem paliwowo-energetycznym. Stawia to przed wszystkimi krajami Europy, a także przed Polską ogromne wyzwania. W związku z problemami z dostępnością surowców a także wzrostem ich cen zagrożone jest bezpieczeństwo energetyczne.
W tym przypadku szczególnie ważna jest społeczna odpowiedzialność. Ponad połowa Polaków przegrzewa swoje mieszkania utrzymując średnią temperaturę na poziomie 22 stopni i więcej wynika z badań Izby Gospodarczej Ciepłownictwo Polskie. Zmniejszenie temperatury o jeden stopień pozwoli na redukcję w zakresie zużycia węgla od 5 do 8%, czyli od 25 do 32 tysięcy ton węgla rocznie. Oznacza to nie tylko oszczędność domowego budżetu, ale również mniejszą emisję dwutlenku węgla co pozytywnie wpłynie na środowisko. Ograniczenie temperatury o 1 stopień to dopiero początek, w przyszłości temperatura powinna być stale zredukowana do 18-19 stopni.
„Od dawna dążymy do ograniczenia zużycia energii elektrycznej i ciepła w budynkach urzędu miasta. Będziemy kontynuować te działania i zachęcać do nich mieszkańców. Zaczniemy oczywiście od siebie, obniżając w najbliższym sezonie grzewczym temperaturę w budynkach urzędu o jeden stopień.” – informuje prezydent Jacek Jaśkowiak.
W celu uświadomienia mieszkańców o korzyściach płynących ze zmian nawyków dotyczących ogrzewania, Miasto Poznań zaprosiło do współpracy spółkę Veolia Energia Poznań. Produkuje ona i dostarcza ciepło do ok. 60% mieszkańców Poznania.
„Musimy zmienić swoje postawy, musimy zmienić przyzwyczajenia społeczeństwa jeżeli chodzi o używanie energii i ciepła. To jest wielka zmiana i do tej zmiany musimy się przygotować.” – przekonuje prezes spółki Jan Pic.
Zmniejszenie temperatury o jeden stopień to tak naprawdę niewielka zmiana, nie wpłynie ona na spadek poczucia komfortu cieplnego, a może zmniejszyć negatywne efekty przegrzewania organizmu. Kampania „Jeden mniej znaczy więcej” ma na celu zachęcenie Poznaniaków do racjonalnego korzystania z ciepła, a co za tym idzie z zasobów. Nie należy zapominać, że zasoby naturalne Ziemi kiedyś się skończą.
Kampania edukacyjna będzie prowadzona zarówno w mediach jak i w internecie. Miasto Poznań wykorzysta swoje nośniki reklamowe, aby informacja trafiła do jak największej liczby mieszkańców. Porady dotyczące tego jak efektywnie korzystać z energii cieplnej w lokalach znajdują się na stronie internetowej.