Zakup autobusów elektrycznych z napędem wodorowym możliwy jest dzięki uzyskaniu dofinansowania z Programu „Zielony Transport Publiczny”. MPK Poznań chce kupić łącznie 25 takich pojazdów. Dziś podpisano umowę z Solaris Bus & Coach na 15 pojazdów, a kolejnych 10 zapisano w ramach prawa opcji.
Poznań stara się, by flota MPK była coraz bardziej przyjazna środowisku, jednocześnie robiąc kolejny krok w kierunku neutralności klimatycznej miasta.
Każdy z zamówionych przez poznańskie przedsiębiorstwo będzie napędzany wyłącznie energią pochodzącą z wodoru, przetwarzaną na prąd w ogniwie paliwowym. Urządzenie czasem nazywane jest „małą elektrownią, a paliwo czerpane jest ze zbiorników na wodór znajdujących się na dachu. Jedynymi produktami ubocznymi zachodzącej w ogniwie reakcji są woda i ciepło, przez co pojazd jest bezemisyjny w miejscu użytkowania.
Autobus może pokonać minimum 350 km na pełnych zbiornikach, których napełnianie zajmuje około 10 minut.
Zamówione autobusy będą posiadały ultranowoczesne zestawy ogniw paliwowych o mocy 70 kW, które będą pobierać wodór z pięciu zbiorników o łącznej pojemności 1560 l. Komponenty systemu wodorowego będą posiadać najwyższe dostępne na rynku systemy zabezpieczeń.
Pojazdy będzie charakteryzować wysoki standard wyposażenia wnętrza, z klimatyzacją i rozbudowanym systemem informacji pasażerskiej. Wszystkie będą posiadały także monitoring. W każdym znajdzie się 31 miejsc siedzących i 10 siedzeń o wysokiej dostępności, a także zatoczka dla osób z wózkami dziecięcymi i niepełnosprawnościami.
Zamontowane będą ładowarki do urządzeń mobilnych.
Kiedy można spodziewać się pierwszych nowych autobusów na poznańskich ulicach? Dostawa planowana jest w drugim półroczu 2023 roku.