Węzeł Grunwaldzka to inwestycja, która przyniesie korzyści zarówno mieszkańcom Poznania jak i Plewisk. Obecnie z uwagi na przebiegającą tam linię kolejową, pozostali uczestnicy ruchu często muszą czekać na przejazd z uwagi na opuszczone szlabany. Inwestycja ma zapewnić bezkolizyjny przejazd, który upłynni ruch i zwiększy poziom bezpieczeństwa. Jednocześnie będzie to węzeł przesiadkowy, który ułatwi podróże różnymi środkami transportu z dogodnymi przesiadkami.
Pierwszy z wybudowanych wiaduktów kolejowych powstał w ramach toru 1 na trasie Poznań Górczyn-Palędzie, po stronie Poznania. Jest dwuprzęsłowy, a każde z nich powstało z masywnej płyty z dźwigarów stalowych. Obiekt ma ponad 33 metry długości i jest szeroki na niemal 6 metrów i wysoki na prawie 2 metry.
W środę przeprowadzono próby obciążeniowe, by ocenić m.in. stabilność posadowienia podpór i sztywność konstrukcji. W tym celu na wiadukcie stanęła masywna lokomotywa, a specjaliści sprawdzali zachowanie konstrukcji przy obciążeniu.
Jak informuje spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie, w ostatnim czasie rozpoczęto prace przy sieci trakcyjnej.
Budowę podzielono na etapy, by w jak najmniejszym stopniu wpływać na ruch kolejowy na trasie. W dalszych krokach będzie on przełożony na nowe tory i obiekt, dzięki czemu będą mogły rozpocząć się roboty przy budowie drugiego wiaduktu, tym razem po stronie Plewisk.
Jednocześnie trwają prace przy budowie m.in. kładki pieszo-rowerowej nad ul. Grunwaldzką, której konstrukcja jest już dobrze widoczna. W ostatnim tygodniu prowadzono prace przy zbrojeniu, szalowaniu i betonowaniu poszczególnych elementów, a także montażu kolektorów odwodnienia i urządzeń dylatacyjnych.
Inwestycja obejmuje także zmiany w układzie drogowym w okolicy. Na ul. Szałwiowej rozpoczęto prace brukarskie i montaż docelowych krawężników. Jednocześnie prowadzona jest też przebudowa sieci uzbrojenia podziemnego, w tym okablowania, kanalizacji sanitarnej, kanalizacji deszczowej, światłowodu i gazociągu.
Zakończono głębienie i betonowanie ścian szczelinowych po stronie Poznania, wzdłuż ul. Grunwaldzkiej, które to są elementem przejazdu pod torami kolejowymi.
Zakończenie prac przy węźle Grunwaldzka planowane jest na IV kwartał 2023 roku.