Początek listopada przyniósł zmiany dla kierowców, z którymi każdy zmotoryzowany powinien się zapoznać. Nowe przepisy dotyczą tak zwanych likwidacji szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych. Piotr Szulc zapytał gościa programu co to tak naprawdę oznacza.
„Intencją Komisji Nadzoru Finansowego było ujednolicenie zasad likwidacji i szkód komunikacyjnych w przypadku ich realizacji z polisy OC sprawcy. Najważniejszą tutaj zmianą jest zalecenie KNF, by ubezpieczyciele przy realizacji odszkodowań wypłacali taką kwotę, która pozwoli przywrócić samochód do stanu sprzed zdarzenia.” – tłumaczył adwokat Piotr Ostafi.
Jak dodaje, celem jest przede wszystkim to, aby poszkodowany miał możliwość zastosowania do naprawy oryginalnych części zamiennych, odpowiednich technologii i narzędzi. W praktyce oznacza to, że wypłacane odszkodowania będą wyższe, ale co za tym idzie również zwiększą się składki ubezpieczeniowe. W związku z wprowadzonymi zmianami kierowcy będą mieli możliwość skorzystania z usług autoryzowanego serwisu, co w przyszłości może znacznie wpłynąć na wartość samochodu. Jednak jak w takim razie sporządzany będzie kosztorys w przypadku szkody?
„Nowe wytyczne KNF nakazują ubezpieczycielom jednolite traktowanie procedur rozliczania szkód niezależnie od sposobu rozliczenia jakie przyjmie poszkodowany. Jeśli poszkodowany wybierze rozliczenie gotówkowe dostanie do ręki tyle pieniędzy, ile powinien wydać w autoryzowanym serwisie na naprawę pojazdu.” – zaznacza gość programu „Hej Poznań”.
Wiąże się to jednak z pewnym ryzykiem, ponieważ poszkodowany musi wówczas sam stoczyć „walkę” z ubezpieczycielem. W przypadku zlecenia tego autoryzowanemu serwisowi zadanie i odpowiedzialność przechodzi na serwis samochodowy. Adwokat Piotr Ostafi zwraca również uwagę na to, że w związku z zwiększającą się inflacją może okazać się, że kwota, którą poszkodowany ostatecznie otrzyma od ubezpieczyciela nie wystarczy na naprawy, bo w międzyczasie wzrosną ceny usług albo części. Nie należy zapominać, że postępowania związane z ubezpieczeniami bardzo często trwają miesiącami i ceny w tym okresie mogą zmienić się wiele razy.
W takiej sytuacji zdaniem gościa programu „Hej Poznań”, naprawa auta w autoryzowanym serwisie jest rozwiązaniem optymalnym, które zdejmuje ryzyko z poszkodowanego. Jednak czy ubezpieczyciel musi zgodzić się na naprawę w serwisie autoryzowanym?
„Tak, ale ubezpieczyciel może prosić poszkodowanego by ten zgodził się na naprawę we wskazanym przez ubezpieczyciela warsztacie. Tylko za zgodą poszkodowanego może mieć to miejsce.” – tłumaczy adwokat.
Piotr Ostafi poruszył jeszcze jeden bardzo ważny wątek. U niektórych poszkodowanych decydujących się na rozliczenie gotówkowe może pojawić się chęć, aby część pieniędzy zachować dla siebie. Jednak nie jest to dobre rozwiązanie, a stosowanie oszczędności przy naprawie samochodu może w przyszłości wpłynąć na bezpieczeństwo jazdy.
Więcej szczegółów na temat nowych wytycznych dotyczących likwidacji szkód komunikacyjnych dowiecie się oglądając całą rozmowę w programie „Hej Poznań”.