Spółka zaprezentowała wybrany wariant dla linii Sieradz – Poznań w ramach Kolei Dużych Prędkości. To linia nr 9, która w większości przebiega przez Wielkopolskę. Zdaniem Marcina Horały, pełnomocnika rzadu ds. CPK, projekt Kolei Dużych Prędkości to „skok cywilizacyjny”, a Wielkopolska może być jego beneficjentem.
Fragment ma być częścią „Igreka” Warszawa – Łódź – Wrocław / Poznań. W przypadku trasy z Sieradza do Poznania spółka zdecydowała się na wariant W9, który jest połączeniem odcinków W1, W2 i W3. Jak wyjaśnia Radosław Kantak, członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych, to odpowiedź na głosy mieszkańców i samorządowców.
„Wariant W9, który ostatecznie wybraliśmy, jest optymalnym rozwiązaniem dla odcinka między Poznaniem a Sieradzem i powstał w wyniku konsultacji z mieszkańcami i samorządowcami. Oznacza najmniejszą liczbą kolizji z budynkami mieszkalnymi, najmniej ingeruje w obszary cenne przyrodniczo i wypada najkorzystniej pod względem kolizji z ujęciami wody i zabytkami” – mówi Radosław Kantak, członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych
Łącznie do spółki wpłynęło ponad 16 tysięcy uwag i opinii, w tym ok. 3 tysięcy ankiet.
Zgodnie z zaprezentowanym wariantem, pociągi będą zatrzymywać się w centrum Kalisza, co ma być przychyleniem do prośby mieszkańców w tym zakresie. Pojawi się też nowa stacja Nowe Miasto nad Wartą. Linia ma być dostosowana do potrzeb ruchu regionalnego poprzez łączniki z istniejącą infrastrukturą.
Z nowej linii CPK mają być możliwe zjazdy na istniejące stacje w Jarocinie, Środzie Wielkopolskiej i Ostrowie Wielkopolskim.
Inwestycja ma skrócić podróż pociągiem między Poznaniem a Warszawą do ok. 2 godzin, czyli o godzinę w stosunku do obecnego czasu. Co ciekawe, niedawno zakończono długi remont na istniejącej już trasie, który skrócił przejazd o zaledwie… minutę.
Skrócą się także czasy przejazdu z Poznania: do Kalisza do ok. 35 min (dziś ok. 1,5 godz.) i do Łodzi do ok. 1 godz. 10 min (teraz ok. 3 godz.). Do CPK pasażerowie dojadą z Poznania w ok. 1 godz. i 40 min.
Pociągi mają poruszać się z prędkością do 250 km/h.
Uruchomienie odcinka KDP między Sieradzem a Poznaniem planowane jest dopiero po otwarciu I etapu lotniska Centralny Port Komunikacyjny oraz linii kolejowej Warszawa-Łódź.
Projektowana linia Warszawa – Łódź – Sieradz – Wrocław/Poznań jest elementem Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T, czyli unijnego wykazu priorytetowych inwestycji infrastrukturalnych. W 2021 r. z instrumentu „Łącząc Europę” CEF Reflow spółka CPK uzyskała ponad 108 mln zł dotacji na wykonanie projektu tunelu CPK w Łodzi oraz studiów wykonalności dla odcinków: Warszawa-Łódź, węzeł CPK i właśnie Sieradz-Poznań. W ramach naboru z CEF2 spółka CPK ubiega się o kolejne, wielokrotnie wyższe środki na rozwój tych projektów.