Od listopada poprzedniego roku, pociągi z powodzeniem korzystają z pierwszego z tych wiaduktów na trasie Poznań Górczyn – Palędzie. Prezydent Poznania, Jacek Jaśkowiak, podkreśla, że efekty inwestycji są już widoczne.
Współpraca między Miastem Poznań, Gminą Komorniki i Powiatem Poznańskim zaowocowała efektywnym zarządzaniem projektem, który ma na celu zwiększenie komfortu zarówno pasażerów pociągów, jak i kierowców.
Piątkowe testy miały na celu sprawdzenie, jak konstrukcja wiaduktu radzi sobie pod obciążeniem. Tomasz Płóciniczak, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie, wyjaśnił, że obejmowały nie tylko pomiary, ale również szczegółowe badania konstrukcji. Gdy wszystkie wyniki będą już znane i rezultat będzie pomyślny, ruch kolejowy zostanie wznowiony na torze po stronie Plewisk.
Znaczącą korzyścią z podziału prac na etapy jest to, że nie było konieczności całkowitego zamknięcia trasy kolejowej. Podczas budowy pierwszego wiaduktu po stronie Poznania, pociągi nadal korzystały ze starych torów po stronie Plewisk.
Dzięki tej inwestycji, piesi, rowerzyści i kierowcy nie będą już musieli czekać na opuszczony szlaban na ul. Grunwaldzkiej. Ponadto, w ramach projektu, powstaje węzeł przesiadkowy przy stacji kolejowej Poznań Junikowo, co zwiększy efektywność przesiadek między różnymi środkami transportu.
Obecny etap inwestycji pokazuje zaawansowanie prac w branży kolejowej (95%) oraz branży mostowej (80%). Ponad połowa zaplanowanych prac drogowych została już ukończona, a prace architektoniczne, sanitarne, elektroenergetyczne i telekomunikacyjne są nadal w toku.
Obecnie wykonawca koncentruje się na przygotowaniu do uruchomienia drugiego toru z wykorzystaniem nowego wiaduktu, obejmującym pracę nad wykończeniem peronu nr 2, które obejmują instalację wiaty peronowej oraz infrastruktury dostosowanej do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Ponadto, prace nad miejscem inwestycji to także budowa dojazdów do posesji przy ul. Grunwaldzkiej oraz ciągów pieszych i rowerowych.
Na równoległym peronie po stronie Plewisk, prace są skoncentrowane na montażu oświetlenia i systemu nagłośnienia, co znacznie zwiększy komfort i bezpieczeństwo pasażerów. Budynek poczekalni przy pętli autobusowej i peronie kolejowym został niedawno wyposażony w szklane ściany, dodając nowoczesny element do architektury stacji. Powstająca pętla autobusowa przy peronie PKP ma na celu umożliwienie płynnej przesiadki pomiędzy pociągami i autobusami.
Zakończenie wszystkich prac związanych z tą inwestycją infrastrukturalną jest planowane na IV kwartał 2023 roku. Wykonawca skupi się na realizacji docelowego układu drogowego po oddaniu do użytku nowego wiaduktu kolejowego. Prace skoncentrują się na rejonie skrzyżowań ul. Grunwaldzkiej z ul. Piwoniową i z ul. Wołczyńską, a także na konstrukcyjnych i drogowych aspektach przejazdu pod torami.