Przez ok. 150 lat w Poznaniu realizowana była wizja tzw. dworca wyspowego, czyli takiego, w którym budynek zlokalizowany jest w taki sposób, by był otoczony torami i peronami z obu stron. W obecnych czasach takie rozwiązanie uważane jest jednak za niefunkcjonalne i przestarzałe.
Po latach krytyki związanej z wyglądem i funkcjonalnością obecnego budynku dworca PKP, jego przeciwnicy mają powody do zadowolenia. Miasto Poznań wraz z PKP planuje gruntowne zmiany, które będą dotyczyć nie tylko samego budynku, ale także jego otoczenia.
Nowe założenia przewidują integracje dworca z otoczeniem, w którym budynek znajduje się nad wszystkimi peronami i na poziomie ul. Głogowskiej i mostu Dworcowego. Dzięki temu poruszanie się po nim ma być łatwiejsze i bardziej intuicyjne, a sama budowla stać się wizytówką miasta.
Takie założenie przewiduje przebudowę, a nawet wyburzenie obecnego budynku, często nazywanego „chlebakiem”.
Przebudowana ma być cała infrastruktura kolejowa, wraz z układem torów i peronów, które zostaną zaprojektowane od nowa. W planach jest osiem peronów, przy czym każdy ma mieć podwójne krawędzie i być całkowicie przelotowym. Całość będzie również dostosowana do potrzeb Poznańskiej Kolei Metropolitalnej oraz Kolei Dużych Prędkości – tak, by jej pociągi mogły się bez problemu zatrzymywać na najważniejszym miejskim węźle kolejowym.
Przeprowadzone analizy zakładają także poprawę komunikacji z innymi miejscami w Poznaniu.
„Analiza prowadzona przez Miejską Pracownię Urbanistyczną, we współpracy z Biurem Koordynacji Projektów i Rewitalizacji, Miejskim Konserwatorem Zabytków, Wydziałem Urbanistyki i Architektury, Zarządem Dróg Miejskich, Zarządem Transportu Miejskiego oraz przy udziale PKP, wskazuje nowe rozwiązania, pozwalające wykreować bardzo ważne powiązania zarówno z istniejącymi, jak i nowymi częściami miasta – np. z nową siedzibą Teatru Muzycznego czy rozwijającą się zabudową przy ulicy Składowej. Zachowane zostaną kluczowe kierunki dojścia do dworca z centrum, ale pojawią się także nowe – np. wygodne połączenie z terenem MTP.” – wskazuje Urząd Miasta Poznania
Całość ma pozwalać na zintegrowanie różnych form transportu. Obecnie punkty przesiadek są rozproszone, ale w nowej odsłonie dworca będą znajdować się w jednym, centralnym miejscu.
Miejska Pracownia Urbanistyczna w Poznaniu przygotowuje analizy przestrzenne i przedstawiła koncepcję radnym miejskim. Sprawa ma być także poddana pod konsultacje społeczne, w ramach których będzie można zgłaszać swoje wnioski i uwagi.
Na razie nie wiadomo, kiedy mają rozpocząć się konsultacje, kiedy ogłoszony będzie konkurs, ani kiedy nowy budynek wraz z infrastrukturą może być gotowy.