Skip to content
 
 
 
 
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE
2022-08-30Czy szkoły zdążą zakończyć prace modernizacyjne przed 1 września? 2024-06-26Samsung wprowadza na rynek klasę urządzeń AI. Dzięki sztucznej inteligencji ułatwią nam prace domowe 2021-03-27W Poznaniu powstanie nowa droga rowerowa. Tym razem na Ławicy 2023-08-01Spektakularna metamorfoza Placu Andersa z finiszem w postaci Andersia Silver 2022-04-30Wybierają kostkę na Stary Rynek. Jednocześnie pracują archeolodzy 2024-02-29ZKZL odebrał koncepcję budynków, które powstaną przy ul. Jarzębowej 2022-07-04Spółka z Suchego Lasu ukarana za nieuczciwe praktyki na pokazach – kary dla spółki New Life i jej prezesa 2023-01-26Fabryka H. Cegielskiego z dużym kontraktem 2023-02-19Poznańska pracowitość bije rekordy! Najwyższą emeryturę w Polsce otrzymuje poznaniak 2022-05-20Kolejna podwyżka stóp procentowych – czy stać nas jeszcze na zakup mieszkania na kredyt?
  środa 12 listopada 2025
  • Blog
  • Forums
BiznesPoznan.pl
  • Home
  • News
    • All
    • Bez kategorii
    • Biznes
    • Dom i Ogród
    • Eco biznes
    • handel
    • Inwestycje
    • miasto i biznes
    • Moto biznes
    • Nieruchomości
    • Polska
    • pomysł na biznes
    • Praca
    • Prawo
    • technologia I Design
    • Turystyka
    • Wiadomości
    • Wideo "Sztuka Biznesu"

    Architectus civitatis nostrae: budowniczy naszego miasta. Ostatnie dni na zgłoszenia

    2022-07-240

    ZTM Poznań w ramach Forum Organizatorów Transportu chce wsparcia w ramach Tarczy Antykryzysowej

    2021-07-090

    Kolejne wielkopolskie miasto stawia na kształcenie zawodowe i techniczne

    2021-10-310

    Projekt rozporządzenia zakłada dodatkowe wsparcie dla firm będących w trudnej sytuacji z powodu pandemii

    2021-04-150
    Prev Next Showing 1 Of 485
  • kategorie
    • All
    • Bez kategorii
    • Biznes
    • Dom i Ogród
    • Eco biznes
    • handel
    • Inwestycje
    • miasto i biznes
    • Moto biznes
    • Nieruchomości
    • Polska
    • pomysł na biznes
    • Praca
    • Prawo
    • technologia I Design
    • Turystyka
    • Wiadomości
    • Wideo "Sztuka Biznesu"

    Wzrost zasiłków dla bezrobotnych – Nowa rzeczywistość w obliczu wysokiej inflacji

    2023-06-050

    Rehabilitacja 70 plus w Neuroporcie

    2023-06-210

    Większość studentów Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu chce zaszczepić się przeciw Sars-CoV-2

    2020-12-300

    40 proc. rocznej sprzedaży ryb przypada na okres przedświąteczny

    2020-12-250

    Co trzeci pracodawca chce płacić pracownikom z Ukrainy więcej niż Polakom

    2021-06-140
    Prev Next Showing 1 Of 388
  • Video
  • polska i świat
    • Ciekawostki
    • Polska
    • Świat
    • Polityka
    • Sport
    • Biznes
    • Show-Biznes
BiznesPoznan.pl
BiznesPoznan.pl
  • Home
  • News
  • kategorie
  • Video
  • polska i świat
    • Ciekawostki
    • Polska
    • Świat
    • Polityka
    • Sport
    • Biznes
    • Show-Biznes
  • Blog
  • Forums
BiznesPoznan.pl
  Polska  Ruch lotniczy odbudował się po pandemii. Wzrosty są nawet trzycyfrowe. Pomogli też Ukraińcy 
Polska

Ruch lotniczy odbudował się po pandemii. Wzrosty są nawet trzycyfrowe. Pomogli też Ukraińcy 

Angelika W.Angelika W.—2024-01-090
FacebookTwitterPinterestLinkedInTumblrRedditVKWhatsAppEmail

W Polsce w pierwszych trzech kwartałach ubiegłego roku 15 portów lotniczych obsłużyło łącznie ponad 40 mln pasażerów. To o przeszło 30% więcej niż w analogicznym okresie 2022 roku. Tylko z Lotniska Chopina w Warszawie skorzystało 14,1 mln podróżnych. Rok wcześniej było ich 10,7 mln. Z kolei Port Lotniczy Łódź, jeden z najrzadziej wybieranych obiektów w tym gronie, odnotował wzrost rdr. o ponad 114%. Branża przekonuje, że wpływ na ww. wyniki miały m.in. takie czynniki, jak stopniowa odbudowa ruchu po pandemicznej zapaści oraz rozwój siatki połączeń. Ale też przyczynili się do tego Ukraińcy. Eksperci prognozują, że 2024 rok również będzie wzrostowy, ale już nie tak bardzo, jak poprzedni. Ruch wzrośnie rdr. średnio o 10-15%.

Odbudowa ruchu w tle z Ukraińcami

Jak wynika z danych udostępnionych przez 15 portów lotniczych w Polsce, w ciągu trzech kwartałów 2023 roku obsłużyły one 40,4 mln pasażerów. W analogicznym okresie 2022 roku było ich 31 mln. Przy tym wówczas jeszcze nie funkcjonowało Lotnisko Warszawa-Radom. Liderem pozostaje Lotnisko Chopina w Warszawie, z którego od stycznia do września ub.r. skorzystało 14,1 mln osób (odloty ¬– 7,1 mln, przyloty – 7 mln). To o 31,7% więcej niż w pierwszych dziewięciu miesiącach roku wcześniejszego. Wówczas było ich 10,7 mln (odpowiednio 5,4 mln i 5,3 mln).

– Tak znaczące wzrosty rok do roku wynikają z odbudowy ruchu po pandemicznej zapaści. Musimy pamiętać o tym, że w 2020 roku ruch lotniczy praktycznie całkowicie zamarł na kilka miesięcy. Był wstrzymany i potem stopniowo się odbudowywał. Po okresie zakazów nastąpiło luzowanie obostrzeń i dzięki temu coraz więcej osób zaczęło korzystać z połączeń lotniczych. W 2023 roku ruch pasażerski na Lotnisku Chopina powrócił już prawie w 100% w odniesieniu do ostatniego przedpandemicznego 2019 roku – wyjaśnia Piotr Rudzki, główny specjalista ds. komunikacji z Polskich Portów Lotniczych, w których zasobach znajduje się m.in. Lotnisko Chopina w Warszawie.

W ciągu trzech kwartałów 2023 roku Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków-Balice obsłużył 7,1 mln pasażerów (odloty – 3,6 mln, przyloty – 3,5 mln). To z kolei o 30,5% więcej niż rok wcześniej, kiedy było ich 5,4 mln (odpowiednio – 2,8 mln i ok. 2,7 mln). Jak podkreśla Natalia Vince, rzecznik prasowy Kraków Airport, priorytetem po pandemii było odbudowanie różnorodnej i atrakcyjnej siatki połączeń bezpośrednio do wielu miejsc na całym świecie. Coraz większe zainteresowanie wzbudza też turystyka przyjazdowa. Szczególnie ten region upodobali sobie turyści z Półwyspu Arabskiego. Z krakowskiego lotniska, latają także pasażerowie z Ukrainy, gdyż wojna uniemożliwiła im podróż z własnego kraju. Pod koniec listopada ub. r. Kraków Airport przekroczył wynik z 2019 roku. Już w grudniu, jako pierwszy port regionalny w Polsce, osiągnął wynik ponad 9 milionów pasażerów. W 2024 spodziewany jest 10 milionowy pasażer.

– Okres od stycznia do września ub. r. przyniósł istotny wzrost ruchu i liczby osób odwiedzających polskie lotniska. Widać to w porównaniach pierwszych kwartałów, co najprawdopodobniej wynika z tego, że do końca marca 2022 roku obowiązywały ograniczenia w ruchu lotniczym w związku z pandemią. Z kolei wysoka inflacja nie spowodowała spadków w obszarze ruchu na lotniskach – komentuje dr Nikodem Sarna z firmy technologicznej Proxi.cloud, która m.in. bada ruch na polskich lotniskach.

Rosnący głód latania

Z kolei Port Lotniczy Gdańsk-Rębiechowo odnotował wzrost rdr. o 31,1%. W trzech kwartałach ub.r. obsłużono tam 4,5 mln pasażerów (odloty – 2,3 mln, przyloty – 2,2 mln), a rok wcześniej – 3,4 mln (odpowiednio 1,7 mln i 1,7 mln). – Wiele wskazuje na to, że po czterech kwartałach 2023 roku, Port Lotniczy Gdańsk będzie miał swój rekord. Wyniki podamy ok. 20 stycznia – informuje Agnieszka Michajłow, rzecznik prasowy gdańskiego lotniska. I przyznaje, że w Gdańsku spodziewano się wzrostów. One wynikają z coraz lepszej oferty i dostępności, większej chęci podróżowania, coraz większych ambicji, a także bogacenia się obywateli. Polacy chcą żyć podobnie, jak od dawna żyją mieszkańcy innych krajów Zachodniej Europy. Wciąż jednak zasobność portfeli części rodaków nie pozwala na podniebne podróże.

– Do obrotu kasowego po pandemii wróciły też tanie linie lotnicze i ich okazyjne oferty. To z pewnością miało duże przełożenie na zwiększenie ruchu lotniczego w kraju, ale nie tylko. Pasażerowie zauważyli, że grupy lotnicze – do tej pory wcale nieznane z okazyjnych cen – mocniej niż wcześniej wychodziły z tańszymi ofertami i to również zachęciło do wyboru tego środka komunikacji – dodaje dr Sarna.

W Pyrzowicach, gdzie funkcjonuje Katowice Airport, odnotowano wzrost rdr. o 27,4%. W ciągu dziewięciu miesięcy 2023 roku obsłużono tam 4,5 mln pasażerów, a rok wcześniej – 3,5 mln (bez udostępnionych danych o odlotach i przylotach). Natomiast w przypadku Portu Lotniczego Wrocław widzimy skok o 37,9%. Ostatnio obsłużono tam 3 mln osób (odloty ¬– 1,5 mln, przyloty – 1,5 mln), a wcześniej – 2,2 mln (1,1 mln i 1,1 mln).  

– Oczywiście, spodziewaliśmy się wzrostu w liczbie obsłużonych pasażerów. W 2022 roku wciąż odczuwalne były skutki pandemii, o czym się często zapomina. Niemniej jednak wzrost w obszarze „leisure”, a więc pasażerów podróżujących w celach typowo wypoczynkowych, przekroczył nasze oczekiwania. Jak się okazuje, głód latania do ciekawych lub ciepłych miejsc, jest duży, a sytuacja finansowa wielu Polaków pozostaje nadal dobra. Jednocześnie wzrasta liczba obywateli Ukrainy korzystających z naszego lotniska, co również ma wpływ na finalne wyniki – komentuje Jarosław Sztucki, dyrektor ds. sprzedaży Portu Lotniczego Wrocław.

Znaczenie siatki połączeń

Statystyki Portu Lotniczego Warszawa-Modlin poprawiły się rdr. o 9,7%. W zestawieniu za 9 miesięcy ub.r. pojawia się 2,6 mln obsłużonych pasażerów (odloty – 1,3 mln, przyloty – 1,3 mln). W analogicznym okresie 2022 roku było to 2,4 mln (odpowiednio 1,2 mln i 1,2 mln). Z kolei Port Lotniczy Poznań-Ławica może pochwalić się wzrostem o 26,3%. Od stycznia do września 2023 roku skorzystało z niego 2,2 mln osób, a rok wcześniej – 1,8 mln (bez udostępnionych danych o odlotach i przylotach). W przypadku Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka widać skok rdr. o 44,3%. Ostatnio miejsce to wybrało 800 tys. podróżnych (odloty – 409 tysięcy, przyloty – 391 tys.), a w trzech kwartałach 2022 roku – 554 tys. (odpowiednio – 287 tys. i ponad 267 tys.).

– Spodziewaliśmy się wzrostów w liczbie obsłużonych pasażerów. Po pandemii ludzie byli spragnieni podróży, wiele osób przez dwa lata nigdzie nie wyjeżdżało i po takim „poście” postanowili nieco zaszaleć. W naszym przypadku spore znaczenie ma też wojna w Ukrainie. Dla wielu sąsiadów na wschodzie jesteśmy teraz najbliższym lotniskiem, więc korzystają z Jasionki podczas wyjazdów na urlopy czy do pracy – komentuje Waldemar Mazgaj, rzecznik prasowy Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka.

Analizując dane z Portu Lotniczego Szczecin-Goleniów, widać wzrost rdr. o 20,8%. W ciągu dziewięciu miesięcy ub. r. obsłużono tam 381 tys. pasażerów (odloty – 194 tysiące, przyloty – 187 tys.), a rok wcześniej – 315 tys. (odpowiednio – ok. 159 tys. i 157 tys.). Jak stwierdza Krzysztof Domagalski, rzecznik prasowy lotniska w Goleniowie, wpływ na wyniki ma dynamiczna odbudowa ruchu po pandemii, w szczególności – czarterów turystycznych. W tym ostatnim przypadku kluczowa okazała się decyzja Turcji w sprawie możliwości przekraczania granicy na podstawie dowodu osobistego. W dobie istnienia strefy Schengen coraz więcej osób zapomina o paszporcie.

W statystykach Portu Lotniczego Lublin widać wzrost rdr. o 29,5%. Od stycznia do września 2023 roku było tam 320 tys. pasażerów (odloty – 162 tysiące, przyloty – 158 tys.), a w analogicznym okresie 2022 roku – 247 tys. (odpowiednio – ok. 130 tys. i 117 tys.). Z kolei Port Lotniczy Bydgoszcz obsłużył w ciągu dziewięciu miesięcy ub. r. 287 tys. podróżnych (bez udostępnionych danych o odlotach i przylotach). To o 51,4% więcej niż rok wcześniej, kiedy było ich 190 tys. Natomiast Port Lotniczy Łódź odnotował wynik lepszy rdr. o 114,2%. W trzech kwartałach ub. r. skorzystało z niego 272 tys. podróżnych (odloty – 138 tysięcy, przyloty – 134 tys.), w trzech kwartałach roku wcześniejszego – 127 tys. (odpowiednio – 65 tys. i 62 tys.).

– Wzrosty statystyk są efektem pracy Zarządu Portu nad rozwojem siatki połączeń oraz przygotowaniem atrakcyjnych i różnorodnych propozycji lotów regularnych. Dodatkowo mamy bogatą ofertę letnich czarterów i wielu chętnych do latania ze swojego, najbliższego domu, regionalnego lotniska. W tym roku planujemy obsłużyć pół miliona pasażerów. Jeśli nasze założenia potwierdzą się, to 2024 rok będzie najlepszym w historii lotniska w Łodzi pod tym względem – opisuje Wioletta Gnacikowska, rzecznik prasowy Portu Lotniczego Łódź.

Zapowiadają się dalsze wzrosty

W przypadku Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury wzrost rdr. wyniósł 31,3%. W ciągu trzech kwartałów 2023 roku z i do miejscowości Szymany podróżowało 113 tys. osób (odloty – 57 tysięcy, przyloty – 56 tys.). Rok wcześniej odprawiono tam 86 tys. pasażerów (odpowiednio – 44 tys. i 42 tys.). Jak podkreśla Dominika Kułdo z ww. portu lotniczego, spodziewano się takich rezultatów, biorąc pod uwagę prognozy różnych instytucji analitycznych nt. komercyjnego ruchu lotniczego oraz perspektywy rozwoju. Lepsze statystyki są wynikiem stopniowej odbudowy ruchu po pandemii, ożywienia gospodarczego oraz zmian w ofercie siatki połączeń.

Od 27 kwietnia 2023 r. działa Lotnisko Warszawa-Radom. W okresie do 30 września ub.r. skorzystało z niego 85 tys. podróżnych (odloty – 43 tysiące, przyloty – 42 tys.). Z kolei Port Lotniczy Zielona Góra-Babimost odnotował wzrost rdr. o 28,9%. W ciągu trzech kwartałów 2023 roku obsłużono tam 44 tys. pasażerów (odloty i przyloty – po 22 tys.), a rok wcześniej – 34 tys. (odloty i przyloty – po 17 tys.).

– Dane z portów lotniczych nie są zbytnim zaskoczeniem, bo po okresie pandemii ruch musiał się naturalnie odbudować. Widać to szczególnie po tych największych lotniskach, ale nie tylko. Udział w tych statystykach mieli też Ukraińcy, którzy w sporej części „napędzili” ten ruch. Gdyby ich nie było, to te wzrosty nie byłyby tak spore. Natomiast 2024 rok, w mojej ocenie, zapowiada się stabilniej. To znaczy, nadal będą wzrosty, ale już nie tak duże. Trzeba też pamiętać o tym, że wyżej wspomniani Ukraińcy też w dużej części opuścili już Polskę i choćby z tego powodu dynamika wzrostów nie będzie tak imponująca. Szacuję, że wzrosty w 2024 roku będą średnio rdr. na poziomie ok. 10-15% – podsumowuje dr Nikodem Sarna z Proxi.cloud.

FacebookTwitterPinterestLinkedInTumblrRedditVKWhatsAppEmail

Angelika W.

Samsung rozpoczyna rewolucyjną erę ekranów AI w telewizorach Neo QLED, MICRO LED i OLED 
Drugi wyrok dla byłego senatora Aleksandra Gawronika w sprawie zabójstwa Jarosława Ziętary
Related posts
  • Related posts
  • More from author
Biznes

Poznań na celowniku cyberoszustów: Plaga nieautoryzowanych transakcji płatniczych

2025-02-130
Biznes

Darmowy pobyt w sanatorium. Komu przysługuje?

2025-02-130
Biznes

Ministerstwo broni dopłat do elektryków

2025-02-130
Load more
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Read also
Moto biznes

Elektryczny Mercedes eCitan – cichy bohater hotelowej logistyki

2025-11-070
handel

Body Chief z wyróżnieniem znak jakości Lidl Fair Pay

2025-11-040
Bez kategorii

H&M żegna się ze Starym Browarem. Sklep przy Półwiejskiej zamyka się 5 listopada

2025-11-040
handel

Niedziela niehandlowa, ale otwarte sklepy – co na tym zyskał biznes?

2025-11-020
Bez kategorii

Ziobro atakuje sędziego z Poznania! „Zdradził państwo polskie” – burza po uchyleniu wyroku dożywocia dla mordercy żony i dzieci

2025-11-020
Bez kategorii

Poznańska Innowacja, Która Może Zmienić Świat: MyWay – Cyfrowa Rewolucja Pamięci o Zmarłych

2025-11-010
Load more

Ostatnie wpisy

  • Elektryczny Mercedes eCitan – cichy bohater hotelowej logistyki
  • Body Chief z wyróżnieniem znak jakości Lidl Fair Pay
  • H&M żegna się ze Starym Browarem. Sklep przy Półwiejskiej zamyka się 5 listopada
  • Niedziela niehandlowa, ale otwarte sklepy – co na tym zyskał biznes?
  • Ziobro atakuje sędziego z Poznania! „Zdradził państwo polskie” – burza po uchyleniu wyroku dożywocia dla mordercy żony i dzieci

Najnowsze komentarze

  1. Angelika W. - Czy Cegielski wykona 300 wagonów dla PKP?
  2. jobbing - Można już wchodzić do Parku Drwęskich po prawie 2 latach rewaloryzacji
  3. steepness - Ballie, nowy domowy robot z AI. Nowość od Samsung która zmieni świat?

    # TRENDING

    przebudowa-ulicybiznesbudowa-drogi-rowerowejmtpzkzlbudowa-drogitramwaj-na-naramowicepomoc-dla-przedsiebiorcowhej-poznanrozbudowa-szkolybudowa-chodnikanieruchomościzatrudnienieszkoly-w-poznaniuremont-szkolyprzebudowa-drogipolski-ladbudzet-miastampk-poznanmieszkania-komunalne
    © 2020, Powered By Grupa Mediów
    • About
    • Privacy
    • Contact